الگوریتم های گوگل
29
ژانویه

معرفی الگوریتم های گوگل {بهینه سازی با طعم آگاهی}

با معرفی الگوریتم های مورد استفاده توسط گوگل، دنیای سئو و بهینه سازی موتورهای جستجو به طور کلی دستخوش تغییر و تحول شد. تغییر و تحولی که اگر چه کار را برای متخصصین سئو و صاحبین کسب و کارها، سخت تر کرده است اما توانسته است تا حد زیادی خواسته های کاربران را برآورده کند. به صورتی که اکثر افراد و کاربران از نتیجه به دست آمده در صفحه جستجو راضی هستند. الگوریتم های گوگل در راستای بهبود تجربه کاربری و همچنین کسب رضایت کاربران ارائه شده اند. اگر نمی دانید الگوریتم های گوگل چه هستند؟ و چه کاربردی دارند، تا انتهای این نوشته با ما همراه باشید، تا اطلاعات مورد نیاز را در اختیار شما قرار دهیم.

لیست عنوان ها:

الگوریتم چیست؟

بنا بر تعریف ارائه شده توسط ویکی پدیا « الگوریتم مجموعه‌ ای متناهی از دستورالعمل‌ها است، که به ترتیب خاصی اجرا می شوند و مسئله ای را حل می کنند. به عبارت دیگر یک الگوریتم، روشی گام به گام برای حل مسئله است. شیوه محاسبه معدل در مدرسه، یکی از نمونه های الگوریتم است.» بنابراین در نظر داشته باشید که الگوریتم ها دستورالعمل های خاص برای اجرای وظایف تعریف شده هستند.

کاربرد الگوریتم های گوگل

حال که با مفهوم الگوریتم آشنا شدیم، لازم است بدانیم که موتورهای جستجو مخصوصا گوگل از آن برای چه کاری استفاده می کنند. الگوریتم های گوگل دستورالعمل هایی خاص هستند که به کمک آن محتوا، لینک های داخلی و لینک سازی خارجی سایت مورد بررسی قرار می گیرند. هدف از بررسی این موارد دو چیز است:

1- رتبه بندی بهتر سایت ها و نشان دادن سایت های بهتر و معتبرتر به کاربران؛

2- جریمه سایت های متخلف و متقلب که سعی دارند با استفاده از روش های کلاه سیاه سایت خود را بالا بیاورند.

انواع الگوریتم های گوگل

گوگل سال ها است که به اهمیت الگوریتم در بهبود تجربه کاربری پی برده است. از همین جهت است که به طور مداوم الگوریتم های جدیدی را معرفی کرده و قدیمی ها را آپدیت می کند. مهم ترین الگوریتم هایی که رسما توسط گوگل تائید شده اند به صورت زیر هستند:

1- الگوریتم پاندا

محتوا را می توان یکی از ستون های اصلی هر سایتی دانست که در آن سعی می شود اطلاعات مفیدی در اختیار کاربران قرار گیرد. از این جهت اهمیت آن برای موتورهای جستجو بسیار بالا است. الگوریتم پاندا به صورت کلی کیفیت محتوای تولید شده در سایت شما را مورد بررسی قرار می دهد و چنانچه کیفیت آن پایین باشد، سایت شما را از صفحه نتایج گوگل حذف خواهد کرد. این الگوریتم برای مبازره با مزارع محتوا که زمانی بسیار پرطرفدار بود، به وجود آمد.

2- الگوریتم پنگوئن

پس از نابود کردن مزارع محتوا نوبت به مزارع لینک می رسد جایی که کاربران سعی می کردند با استفاده از لینک های زیاد و کم ارزش، سایت خود را در کلمات کلیدی بالا بکشند. زمانی این استراتژی جواب می داد و حتی الان هم توسط برخی از افراد مورد استفاده قرار می گیرد. در نظر داشته باشید که اگر از لینک سازی انبوه استفاده کنید، به احتمال زیاد توسط الگوریتم پنگوئن جریمه خواهید شد. علاوه بر لینک سازی پنگوئن سعی می کند که از keyword stuffing هم جلوگیری کند.

3- MOBILE FIRST INDEX

احترام به کاربر یکی از مهم ترین اصول کاری گوگل است به همین دلیل حاضر است خود را با تغییرات کاربران منطبق کند. MOBILE FIRST INDEX یکی از الگوریتم های گوگل است که با گسترش تلفن های همراه پا به عرصه وجود نهاد. از آنجایی که استفاده از تلفن همراه برای جستجو بسیار محبوب شده است و بیشتر مردم از تلفن همراه برای گشت و گذار در اینترنت استفاده می کنند، گوگل نسخه موبایل سایت شما را بیشتر مورد توجه قرار می دهد و رتبه بندی نتایج بر اساس نسخه موبایل سایت شما است. بنابراین در طراحی سایت خودتان حتما نسخه رسپانسیو سایت را در نظر داشته باشید.

الگوریتم های گوگل 2

4 الگوریتم کبوتر

الگوریتم کبوتر برای کمک به جستجوی محلی یا local seo طراحی شده است. برای مثال زمانی که شما عبارت طراحی سایت فروشگاهی در رشت را جستجو می کنید، ترجیح می دهید با یک شرکت از شهر خودتان قرارداد طراحی سایت ببندید. گوگل هم این موضوع را در نتایج خود لحاظ کرده و سعی می کند که بهترین گزینه ها را به شما نمایش دهد.

5- الگوریتم گورخر

برخی از الگوریتم های گوگل برای سایت های مخصوصی طراحی شده اند و در همه سایت ها کاربرد ندارند. الگوریتم گورخر هم یکی از این الگوریتم ها است که برای سایت های فروشگاهی طراحی و ساخته شده است. الگوریتم گورخر میزان اعتبار سایت فروشگاهی شما را سنجیده و سعی می کند سایت های غیر معتبر را به کاربران خود نمایش ندهد. برای مثال اگر سایت شما گواهی ssl نداشته باشد، به ین معنی است که به امنیت اطلاعات کاربران خود اهمیت نمی دهید، بنابراین گوگل اولویت کمتری برای نمایش سایت شما در نتایج خود قائل خواهد شد.

6- تازگی محتوا

گوگل همیشه دوست داشته که جدیدترین و بروزترین اطلاعات را در اختیار کاربران خود قرار دهد. به همین جهت با معرفی الگوریتم تازگی محتوا در صدد است تا سایت های بروز را شناسایی کرده و آن ها را در صفحه نتایج خود به کاربران پیشنهاد کند.

7- الگوریتم دنس گوگل

گوگل همیشه به سایت های تازه و نوپا اهمیت ویژه ای داده است. تا جایی که برای کمک به آن ها الگوریتم دنس را به وجود آورده است. وقتی سایت جدیدی را راه اندازی می کنید یا مطلب جدیدی را در سایت خود منتشر می کنید، گوگل شما را در پوزیشن های مختلف به کاربران نشان می دهد تا بفهمد جایگاه واقعی شما کدام رتبه است. به همین دلیل است که در ابتدای انتشار یک مطلب تغییرات شما در صفحه نتایج بسیار بالا است.

الگوریتم های گوگل 2

8- الگوریتم رنک برین

rank brain یکی از جدیدترین و مهم ترین الگوریتم های گوگل است که در سال های اخیر نقشی اساسی در رشد سایر الگوریتم ها داشته است. در واقع قبل از معرفی رنک برین، تغییرات و تست هایی که روی الگوریتم های دیگر گوگل انجام می شده به صورت دستی و توسط اپراتورها بررسی می شدند. اما با معرفی الگوریتم رنک برین این الگوریتم بود که این وظیفه مهم را برعهده گرفته است.

موضوع این نوشته پارسه وب بررسی الگوریتم های گوگل بود که امیدواریم توانسته باشیم اطلاعات مفیدی را در اختیار شما قرار دهیم.