گوگل سرچ کنسول
01
فوریه

معرفی گوگل سرچ کنسول (google search console)

اگر صاحب یک وبسایت هستید و تا حالا با گوگل سرچ کنسول کار نکرده‌اید، حتما در استراتژی و مدل مارکتینگ خود نیاز به بازبینی دارید. همه کسب و کارها مایل هستند که اطاعات مربوط به مشتریان خود را جمع آوری کنند تا بتوانند از آن برای بهبود خدمت رسانی خود استفاده کنند. برای این کار ابزارها و وبسایت های بسیار زیادی وجود دارند اما همه آن ها قابل اعتماد نیستند و ممکن است اطلاعات شما را در اختیار سایرین قرار دهند. به همین دلیل توصیه ما این است که از ابزار google search console که توسط کمپانی گوگل معرفی شده است، استفاده کنید. در این نوشته پارسه وب به بررسی این موضوع می پردازیم که چرا باید گوگل سرچ کنسول را روی سایت خودمان نصب کنیم؟ اما قبل از هر چیزی لازم است بدانیم که google search console چیست؟

لیست عنوان ها:

گوگل سرچ کنسول چیست؟

سرچ کنسول ابزاری آنلاین و رایگان است که توسط کمپانی گوگل معرفی شده است و به کمک آن می توانید رتبه سایت خود در صفحه نتایج گوگل را بررسی و عیب یابی کنید. این ابزار اطلاعات مختلفی را از سایت شما جمع آوری کرده و این اطلاعات را در اختیار شما قرار می دهد. با این کار می توانید بهتر وبسایت خود را مدیریت کرده و در صورت نیاز تغییراتی را در آن ایجاد کنید. اطلاعات جمع آوری شده بسیار کاربردی بوده و به شما در بهبود سئو سایتتان کمک خواهد کرد.

گوگل سرچ کنسول 2

برای نمایش در صفحه نتایج جستجو نصب سرچ کنسول لازم است؟

خیر برای اینکه صفحات سایت شما در نتایج گوگل نمایش داده شود، لازم نیست حتما سرچ کنسول را نصب کرده باشید و استفاده از آن به خودی خود هیچ تاثیر مثبت یا منفی روی رتبه های سایت شما ندارد. اما با استفاده از آن می توانید مشکلات مروبط به سایت را پیدا کرده و با رفع این مشکلات رتبه بهتری کسب کنید.

آیا ثبت سایت یا نوشته در گوگل سرچ کنسول به معنای کسب رتبه است؟

جواب این سوال هم همانند سوال قبلی خیر است. به کمک این ابزار می توانید سایت، نوشته، محصول یا هر برگه جدید سایت خود را به گوگل معرفی کنید و درخواست ایندکس آن را ارائه کنید. اما این کار به معنای کسب جایگاه و رتبه در عبارت های مورد نظر شما نمی باشد.

google search console چه اطلاعاتی را در اختیار ما قرار می دهد؟

اطلاعات جمع آوری شده توسط سرچ کنسول بسیار گسترده است و در یک نوشته نمی توان به همه موراد آن پرداخت، اما به صورت کلی می توان گفت که اطلاعات زیر مهم ترین اطلاعات جمع آوری شده توسط search console می باشد:

1- تائید قابل crowl و در دسترس بودن سایت

در صورتی که سایت شما مشکلات فنی داشته باشد یا به هر دلیل گوگل نتواند صفحات سایت شما را بازدید کند، شما را در صفحه نتایج نشان نخواهد داد. سرچ کنسول مشکلات مربوط به crowl را به شما نشان خواهد داد به این ترتیب می توانید مشکلاتی که مانع شناسایی و crowl سایت شما می شوند را شناسایی کرده و آن ها را رفع کنید.

2- امکان ثبت درخواست ایندکس مجدد

در صورتی که یکی از صفحات سایت شما به گوگل معرفی نشده باشد، می توانید از طریق سرچ کنسول درخواست index بدهید. همچنین در صورتی که محتوای یک صفحه را تغییر دهید یا آن را آپدیت کنید، می توانید با ارائه درخواست index مجدد، تغییرات را سریع تر به دست گوگل برسانید.

3- نشان دادن اطلاعات مربوط به ترافیک ورودی از گوگل

search console به شما نشان می دهد که تا کنون کاربران چند بار از سایت شما بازدید کرده اند و همچنین به شما نشان می دهد که تا کنون چند بار در صفحه نتایج جستجو ظاهر شده اید. همچنین رتبه کلمات کلیدی را به شما نشان می دهد.

گوگل سرچ کنسول 4

4- مشکلات مربوط به ایندکس، اسپم و سایر مشکلات

در صورتی که در فرایند ایندکس و بررسی صفحات سایت شما مشکلی وجود داشته باشد، سرچ کنسول به شما هشدار می دهد تا مشکل ایجاد شده را رفع کنید. برای مثال یکی از شایع ترین مشکلات، عدم ریسپانسیو بودن سایت ها است. این یک مشکل فنی است که بیشتر به طراحی سایت باز می گردد. گوگل با گزارش دادن این مشکل، به شما کمک می کند که مشکلات فنی سایت خود را بهتر رفع کنید.

5- نشان دادن بک لینک ها

یکی از مهم ترین امکانات سرچ کنسول که کمتر مورد توجه افراد قرار گرفته است، نشان دادن بک لینک های دریافتی از سایر سایت ها است. این مورد زمانی که رقبایتان سعی می کنند به روش های کلاه سیاه برای سایت شما لینک سازی خارجی انجام دهند، بسیار مفید خواهد بود.

مزایای استفاده از گوگل سرچ کنسول

google search کنسول را می توان یکی از بهترین ابزارهای جمع آوری داده به حساب آورد. مزیت های بسیار زیادی این ابزار باعث شده است که اکثر متخصصین سئو از این ابزار برای آنالیز وبسایت خود استفاده کنند. در هر صورت چهار مورد زیر را می توان مهم ترین مزایای استفاده از سرچ کنسول دانست:

1- رایگان

ابزارهای آنالیز وبسایت معمولا پولی هستند و باید هر ماه بابت استفاده از آن هزینه ای را پرداحت کنید، اما برای استفاده از google search console نیاز به پرداخت هیچ هزینه ای نیست.

2- قابل اعتماد

از آنجایی که سرچ کنسول توسط گوگل ارائه شده است، بسیار قابل اعتماد است. درست است که نقدهای بسیار زیادی در زمینه حفط حریم خصوصی و اطلاعات کاربران به گوگل وارد است اما نسب به سایر رقبا که ناشناخته تر هستند، قابل اعتمادتر است.

گوگل سرچ کنسول 1

3- چینش استراتژی محتوایی

با استفاده از اطلاعات موجود در search console به راحتی می توانید کلمات کلیدی که در حوزه کاری شما بیشتر از همه جستجو می شوند را پیدا کنید. چینش استراتژی محتوایی یک کار ساده و تک بعدی نیست که بتوانید به کمک یک ابزار همه آن را انجام دهید. اما اطلاعات به دست آمده از این ابزار بسیار کمک کننده خواهد بود.

4- نصب راحت

نصب و راه اندازی سرچ کنسول بسیار راحت است و کافی است پس از معرفی سایت خود کد دریافتی را در هدر سایت خود بارگذاری کنید. با این کار به راحتی می توانید به اطلاعات مورد نظر خودتان درسترسی پیدا کنید. اگر از سیستم های مدیریت محتوا همانند وردپرس استفاده می کنید، افزونه های بسیار خوبی وجود دارند که می توانند این مرحله را برای شما ساده تر کنند.

اگر در مورد گوگل سرچ کنسول سوالی دارید، خوشحال می شویم که بتوانیم به آن پاسخ بدهیم.