سئو داخلی چیست؟
25
ژانویه

سئو داخلی چیست؟ و چرا باید به آن اهمیت بدهیم؟

سئو تکنیکال، سئو داخلی، سئو خارجی و تولید محتوا را می توان 4 ستون یک وبسایت دانست. با چینش درست این ساختارها در کنار هم به راحتی می توانید نتیجه دلخواه را در صفحه نتایج گوگل به دست بیاورید. اما مشکل اینجاست که رعایت کردن هر 4 مورد به این راحتی ها نیست و لازم است که برای هر کدام از آن ها وقت و هزینه صرف شود. مخصوصا سئو داخلی که در صورتی که به درستی اجرا نشود، هر چقدر هم که باقی موارد را به خوبی اجرا کرده باشید، باز هم به بن بست خواهید رسید. به منظور آشنایی هر چه بیشتر شما با این موارد در این نوشته پارسه وب به بررسی سئو داخلی و نکات مربوط به آن خواهیم پرداخت.

لیست عنوان ها:

سئو داخلی چیست؟

سئو داخلی را می توان مهم ترین رکن و شالوده هر سایتی دانست. سئو داخلی یا onpage seo به تمامی فعالیت ها و کارهایی که به منظور کسب رتبه بهتر در نتایج گوگل روی سایت خودمان انجام می دهیم، گفته می شود. برای بهبود رتبه سایت در صفحه گوگل فعالیت های زیادی را می توان انجام داد. کنترل این کارها در دستان شما است و هر طور که مایل باشید، می توانید آن را انجام دهید، اما به این نکته توجه داشته باشید که این کار دارای اصول و قواعد خاصی است که باید آن ها را به دقت انجام دهید.

موارد مهم در سئو داخلی

بسیاری از اصولی که در لینک سازی خارجی کاربرد دارند، در سئو داخلی هم موثر هستند و لازم است که به صورت دقیق اجرا شوند. اما برخی دیگر از موارد مربوط به سئو خارجی در سئو داخلی تاثیری ندارند. مهم ترین مواردی که در این مورد باید رعایت شوند در ادامه به طور مختصر ارائه شده اند:

1- متا تگ ها

متا تگ ها اجزای مهمی از سایت شما هستند و تقریبا ساختار سایت شما را ایجاد می کنند. مهم ترین متا تگ هایی که باید به آن ها توجه نشان دهید شامل: title، meta description، heading، meta robots، meta theme color و canonical می باشند. البته تعداد متا تگ ها بسیار بیشتر است و لازم است که هر کدام از آن ها به صورت جداگانه بررسی شوند. متا تگ ها به درک بهتر گوگل و سایر موتورهای جستجو از محتوای سایت شما کمک می کنند.

سئو داخلی چیست؟ 3

2- دسته بندی

یکی از بزرگ ترین مشکلاتی که در سئو داخلی سایت های ایرانی به راحتی قابل مشاهده است و کمتر کسی به آن توجه نشان می دهد، ساختار منوها و دسته بندی ها است. بر اساس تحقیق کلمات کلید لازم است که منوها و دسته بندی ها به درستی ایجاد شوند. درواقع مشکل بیشتر سایت ها این است که تحقیقات کلمه کلیدی را به درستی انجام نداده اند و در نتیجه بر اساس ذهنیت خودشان منوها و دسته بندی های سایت را انجام می دهند که در اغلب مواقع سلیقه ای است و درست از آب در نمی آید.

مطلب مهم: طراحی سایت فروشگاهی در رشت

3- ساختار url

ساختار دقیق urlها به گوگل کمک می کند که موضوع هر صفحه و رابطه آن با سایر صفحات را بهتر درک کند. همچنین لازم است که تا جای ممکن این بخش کوتاه تر باشد تا کپی کردن آن راحت تر باشد. همچنین هر چه url کوتاه تر باشد به خاطر سپاردن آن راحت تر است. در ساختار url لازم است که از عنوان صفحه سایت استفاده شود و رابطه ای منطقی بین urlها برقرار باشد، این گزینه بیشتر در مورد دسته بندی ها مصداق دارد.

4- مدیریت تگ ها یا برچسب ها

تگ یا برچسب ساختاری است که در صورتی که به درستی ایجاد شود، بسیار کاربردی خواهد بود و در صورتی که به درستی اجرا نشود می تواند سایت شما را از عرش به فرش بکشاند. مخصوصا در بسیاری از سایت ها مشاهده می شود که تگ استفاده شده کپی عنوان صفحه (نوشته یا محصول) است. این کار باعث ایجاد duplicated content شده و canibalization را به دنبال دارد.

5- لینک سازی داخلی

لینک سازی داخلی یکی از مهم ترین مباحث سئو داخلی سایت است که توجه زیادی به آن شده است ولی متاسفانه هنوز هم برخی از افراد آن را به درستی انجام نمی دهند. لینک سازی داخلی یکی از معیارهای گوگل برای درک موضوع صفحات مختلف و روابط بین این صفحات است. انکر تکست هایی که برای لینک سازی داخلی به کار می روند، از اهمیت بسیار بالایی برخوردار هستند و در صورتی که به درستی اجرا نشود می تواند ضربات جبران ناپذیری را برای سایت شما به همراه داشته باشد. استفاده از انکر تکست نامناسب ممکن است canibalization را به دنبال داشته باشد.

سئو داخلی چیست؟ 1

6- ریدایرکت

استفاده از ریدایرکت یکی از الزامات سایت است و هر سایت ممکن است هزاران ریدایرکت داشته باشد. وجود ریدایرکت به خودی خود مسئله ساز نیست. بلکه اجرای نادرست آن است که باعث می شود زنجیره های ریدایرکت به وجود بیاید. زنجیره های ریدایرکت باعث سردرگمی کاربران و موتورهای جستجو می شوند. این مشکل می تواند رتبه صفحه شما را از بین ببرد.

7- استراکچر دیتا

structured data یا داده های ساختار یافته همانند جدول اطلاعاتی عمل کرده و جزئیات بیشتری از محصول یا نوشته و یا هر صفحه سایت شما را در اختیار موتورهای جستجو قرار می دهد. بنابراین موتورهای جستجو راحت تر می توانند اطلاعات مورد نظر را در اختیار کاربران قرار دهند. این موضوع باعث می شود که کاربران شما تجربه بهتری از سایت شما به دست بیاورند و بهبود تجربه کاربری به معنای بهبود رتبه در صفحه نتایج گوگل است.

سئو داخلی چیست؟ 2

8- اس اس ال

گواهی ssl در حال تبدیل شدن به یک معیار مهم برای موتورهای جستجو است. مخصوصا در سایت های فروشگاهی حتما لازم است که از sslهای پولی استفاده کنید. اما اگر یک سایت شخصی یا شرکتی دارید که خرید و فروشی در آن انجام نمی شود، می توانید از گواهی ssl رایگان بهره ببرید. البته فراموش نکنید که بعد از فعال سازی گواهی ssl لازم است نسخه http سایت روی نسخه https آن ریدایرکت شود تا نتایج شما از دست نرود و افت نکنید.

سئو داخلی موضوع این نوشته ما در پارسه وب بود که امیدواریم توانسته باشیم اطلاعات مفیدی را در اختیار شما قرار دهیم.