۱۷ تا از برترین و بدترین استراتژی های بازاریابی در تجارت الکترونیک
27
مارس

17 تا از برترین و بدترین استراتژی های بازاریابی در تجارت الکترونیک

تنها چیزی که سخت‌تر از طراحی استراتژی های بازاریابی در تجارت الکترونیک می باشد، این است که بخواهید با روش‌های قدیمی و غیرموثر این موفقیت را به دست آورید. به همین دلیل من لیستی از استراتژی های بازاریابی در تجارت الکترونیک که بسیار موثر و مورد علاقه ی من هستند را برای شما فراهم کرده‌ام.

در این مقاله همچنین با لیستی از تکنیک‌های از کار افتاده قدیمی، غیرموثر و خطرناک آشنا خواهید شد که تنها کارشان این است که برای برنامه‌های بازاریابی شما دردسر ایجاد کنند.

لیست عنوان ها:

برترین و بدترین استراتژی های بازاریابی در تجارت الکترونیک

استراتژ‌ی‌های موثر و کشنده

برترین استراتژی های بازاریابی در تجارت الکترونیک

استراتژی های بازاریابی در تجارت الکترونیک که در زیر با هم مرور خواهیم کرد همیشه مورد علاقه من بوده‌اند و این تکینک‌ها در طولانی مدت برای شما پول زیاد و نتایج سئوی خوبی را به ارمغان خواهند آورد. البته می‌توانید فقط بر روی تعدادی از این استراتژی‌ها  تمرکز داشته باشید.

۱. برای سایت‌های خاص مقاله بنویسید

این تکنیک یکی از استراتژی های بازاریابی در تجارت الکترونیک مورد علاقه ی من است. این تکنیک یک نوع استراتژی بازاریابی محتوایی است که در آن شخصا با برخی سایت‌ها ارتباط برقرار می‌کنید و به آن ها پیشنهاد می‌دهید که مقاله‌ای مخصوص آن سایت، در موضوعی که در آن مهارت دارید بنویسید. می‌توانید فقط روی سایت‌هایی تمرکز کنید که قدرت و رتبه خوبی دارند. سپس هنگام نوشتن مقاله می‌توانید لینک‌های مفیدی برای سایت خود نیز ایجاد کنید. بدین ترتیب سایتی که به آن پیشنهاد همکاری داده‌اید مقاله‌ای مخصوص خودش و مطلبی مفید برای کاربرانش کسب خواهد کرد و شما نیز قدمی مثبت برای سئوی سایت خود برداشته‌اید. این یک موقعیت برد-برد است.

۲. نوشتن مقاله برای وبلاگ‌های صنعت خود

این استراتژی نیز مانند استراتژی قبلی است با این تفاوت که روی مجموعه‌ای از وبلاگ‌ها در صنعتی خاص تمرکز دارد. وبلاگ‌نویس‌ها همیشه به دنبال مقالات عالی هستند تا بتوانند برای بازاریابی محتوایی خود از آن استفاده کنند. وبلاگ‌نویس‌ها را متقاعد کنید که می‌توانید در تولید محتوا به آنها کمک کرده و همچنین مقالاتی بنویسید که برای مخاطبان آنها جذاب باشد. بدین ترتیب شما هم تعداد لینک مفید به سایت خود از این مقالات دریافت کنید.

۳. اهدای محصولات در ازای نقد و بررسی

اهدای محصول به اشخاصی که برای محصول شما نقد و بررسی می‌نویسند روشی عالی برای  ایجاد اطلاعاتی مفید در مورد محصولتان و همچنین به دست آوردن بک‌لینک‌هایی طبیعی به سایتتان است. این رویکرد کمی هزینه دارد ولی می‌تواند در درازمدت برای شما فواید شگفت‌انگیزی در فروش و سئو داشته باشد، به خصوص اگر نظراتی که می‌نویسند مثبت و تعریف‌کننده از محصول شما باشد.

۴. به دیگر شرکت‌ها پیشنهاد نوشتن متنی برای محصولاتشان دهید

من این استراتژی را استفاده کردم و توانستم از سایت‌هایی با رتبه بسیار عالی بک‌لینک‌هایی دریافت کنم. شیوه کار بدین صورت است: اگر از سرویسی استفاده می‌کنید و آن را دوست دارید، با شرکت ارائه‌دهنده آن سرویس ارتباط برقرار کرده و پیشنهاد دهید که تعریفی از این محصول برایشان بنویسید. اگر آنها تصمیم گرفتند که این مطلب را درسایتشان قرار دهند شما نیز بک‌لینک‌هایی را از طریق این مطلب دریافت خواهید کرد.

نکته مهم: فقط سرویس‌ها و خدماتی را انتخاب کنید که واقعا آنها را تایید می‌کنید. به خاطر داشته باشید که حتی گرفتن بک‌لینک از یک سایت بسیار قوی به این نمی‌ارزد که آبرو و اعتبار خود را با معرفی یک سرویس ضعیف به خطر بیاندازید. پس از این روش به درستی استفاده کنید.

۵. به فکر سئوی داخلی سایت خود باشید

حتی اگر عملیات لینک‌سازی را به خوبی انجام داده باشید، این کار چیزی را برای شما به ارمغان نخواهد آورد اگر نتوانید در کلمات کلیدی مد نظر خود در گوگل رتبه خوبی داشته باشید. زمانی را به تحلیل و بررسی کلمات کلیدی اختصاص دهید تا بدانید مردم از چه عبارت‌هایی برای رسیدن به محصولات شما استفاده می‌کنند. سپس اطمینان حاصل کنید که لینک‌سازی درونی سایت شما و محتوایی که منتشر کرده‌اید مطابق با عباراتی است که مردم سرچ می‌کنند. هرچه برای سئوی داخلی سایت خود بیشتر زمان اختصاص دهید قدرت سایت شما بالاتر خواهد رفت و ترافیک ارگانیک سایت شما نیز افزایش خواهد یافت.

۶. مقالاتی جامع و شگفت‌انگیز بنویسید

این نوع محتوا که معمولا با نام Link bait از آن یاد می‌شود باعث می‌شود تا مردم به شما لینک دهند. این محتوا می تواند راهنمایی جامع برای خرید محصولی خاص و یا حل مشکلات خاصی باشد و البته موضوع آن بستگی به صنعتی دارد که در آن کار می‌کنید. این محتوا همچنین باعث می‌شود که مردم شما را به عنوان یک کارشناس شناخته، اعتبار و اطمینان به شما افزایش یابد و این فواید قطعا باعث فروش بیشتر خواهد شد.

۷. از تولیدکنندگان بخواهید که لینک سایت شما را در سایتشان قرار دهند

بسیاری از تولیدکنندگان کالا در سایت خود بخشی با نام “از کجا تهیه کنیم” یا “فروشندگان” دارند و اگر بخواهید که شما هم در این لیست قرار گیرید اغلب بسیار ساده است و کافی است که فقط از آنها درخواست کنید. البته قبل از اینکه به آنها درخواست دهید مطمئن شوید که سایت شما از لحاظ کیفیت و طراحی و…در سطح دیگر سایت‌های این لیست است. همچنین بسیار مفید خواهد بود که توصیف کوتاهی از محصولات آنها در سایت خود داشته باشید تا اطمینان  آنها جلب شود که فروشنده خوبی برای مشتریان خواهید بود.

در این روش علاوه بر اینکه لینک‌هایی دریافت خواهید کرد که برای سئوی شما مفید است همچنین میزان قابل توجهی ترافیک دریافت خواهید کرد که به صورت مستقیم فروش شما را نیز افزایش خواهد داد.

۸. لیستی از ایمیل‌ مشتریان فعلی ایجاد کنید

برترین استراتژی های بازاریابی در تجارت الکترونیک

اینکه محصولی را به مشتریان قبلی بفروشید بسیار راحت‌تر از این است که آن محصول را به مشتریان جدیدی بفروشید. مشتریانی که قبلا حتی یکبار از شما خرید کرده‌اند اطمینانی نسبی به شما دارند و این کار فروش مجدد را راحت‌تر خواهد کرد. با ایجاد لیستی از مشتریان فعلی خود می‌توانید پیشنهادهای جدید خود را با ایمیل مارکتینگ برای آنها ارسال کنید.

به خاطر داشته باشید که:  تکنیک‌های زیر مانند لینک بیلدینگ مفید نیستند با این حال می‌توانند بخش با ارزشی از عملیات بازاریابی شما را تشکیل دهند. با توجه به بازار و مخاطبانی که انتخاب کرده‌اید ممکن است برخی از ‌این تکنیک‌ها مناسب استراتژی اصلی شما باشند.

۹. در انجمن‌ها با افراد ارتباط بگیرید

اگر مخاطبینی که انتخاب کرده‌اید از فروم‌ها و انجمن‌های گفت‌وگو استفاده می‌کنند، این انجمن‌ها مکان بسیار مناسبی برای این است تا با آنها به تعامل بپردازید. وقتی شروع به تعامل با این افراد می‌کنید مهم است که قانون شماره یک بازاریابی را به خاطر بیاورید: هیچکس به کسب‌وکار شما اهمیت نمی‌دهد! اگر از فروم‌ها به عنوان مکانی برای تبلیغات استفاده کنید ممکن است واکنش‌های بدی ببینید و بدین ترتیب به اعتبار برند شما خدشه وارد خواهد شد. در عوض در این فروم‌ها به دیگران کمک کنید و سوالات آنها را پاسخ دهید تا مهارت خود را به نمایش بگذارید. هنگامی که اعتمادها را جلب کردید می‌توانید به موقع لینک‌هایی هم به سایت خود ایجاد کنید.

لینک‌هایی که از فروم‌ها داده می‌شوند نوفالو هستند بنابراین ایجاد این لینک تاثیری مستقیم بر سئوی شما نخواهد داشت. با این حال اگر به خوبی به دیگران کمک کنید و به سوالات آنها پاسخ دهید شاهد خواهید بود که افراد بر روی لینک شما کلیک کرده و ترافیک بیشتری را به دست خواهید آورد. و چون مطالب فروم‌ها نیز در نتایج جست‌وجو ظاهر می‌شوند از این طریق نیز می‌توانید بازدیدکنندگانی را به دست آورید.

۱۰. در سایت‌های پرسش و پاسخ به سوالات جواب دهید

به مانند فروم‌ها، در هر صنعت سایت‌هایی وجود دارند که برای پرسش و پاسخ بوجود آمده‌اند. و با پاسخ به این‌ سوال‌ها می‌توانید خود را به عنوان یک کارشناس معرفی کنید. اگر پاسخ‌های شما به میزان لازم کاربردی و مفید باشند افراد نیز برروی لینک شما کلیک خواهند کرد و به سایت شما وارد می‌شوند.

۱۱. در شبکه‌های اجتماعی حضور پیدا کنید

بازاریابی شبکه‌های اجتماعی می‌تواند برای رساندن پیام شما به مخاطبین و افزایش طرفداران بسیار قدرتمند ظاهر شود. البته به نظر من بهتر است وقت خود را بیشتر صرف فعالیت‌های بلند مدت سئو کنید تا بتوانید زودتر به فروش برسید.

با این اوصاف آیا فعالیت‌ در شبکه‌های اجتماعی باید در برنامه بازاریابی ما جایی داشته باشد؟ قطعا بله! با اینکه شبکه‌های اجتماعی اثر کمتری برای فروش دارند ولی به نظر من ابزاری عالی برای تعامل با مخاطبین و ساخت اعتبار به عنوان یک شرکت با کیفیت هستند. و همچنین فعال بودن در شبکه‌های اجتماعی کمک می‌کند تا بتوانید به آهستگی جمعیت وفاداری از مخاطبین را ایجاد کنید.

البته استثنایی هم وجود دارد. اگر شما کالایی منحصر به فرد یا بکر را می‌فروشید که قابلیت وایرال و منتشر شدن به دفعات زیاد را دارد، ممکن است که فروش بسیار زیادی از طریق شبکه‌های اجتماعی داشته باشید. و این می‌تواند برای کسب‌وکار شما عالی باشد. همچنین تا زمانی که این کار نتایج خوبی برای شما به ارمغان می‌آورد آن را ادامه دهید. اما معمولا مردم دچار این اشتباه می‌شوند و فکر می‌کنند باید با قدرت زیادی درشبکه‌های اجتماعی حضور داشته باشند. در حالی که حتی نتایج آن را هم مشاهده نمی‌کنند.

۱۲. ثبت سایت خود در سایت‌هایی که کسب‌وکارها را معرفی می‌کنند

صادقانه بگویم من توصیه نمی‌کنم که سایت خود را در صدها سایتی که کسب‌وکارهای مختلف را معرفی می‌کنند ثبت کنید. این کار در سئوی شما تاثیری ندارد و همچنین نتیجه‌ای هم نخواهد داشت. بسیاری از این سایت‌ها قدرت و اعتبار کمی نزد گوگل دارند.

اما ثبت سایت خود در سایت‌های معتبر و مختص صنعت شما برای معرفی همراه با استفاده از تکنیک‌های دیگر بازاریابی می‌تواند ایده خوبی باشد.

مراقب باشید!

بسیاری از استراتژی های بازاریابی در تجارت الکترونیک زیر زمانی مفید بوده‌اند ولی اکنون سرمایه‌گذاری برروی آنها تلف کردن وقت است. حتی بدتر از آن ممکن است که استفاده از اینها باعث شود توسط گوگل جریمه شوید و تمام زحمات شما به باد رود. بهتر است مقاله ی ۱۷ اشتباه رایج هنگام راه‌اندازی کسب‌ و کار آنلاین را نیز مطالعه کنید.

اما توصیه من این است که اگر در مورد کسب‌وکارتان به صورت بلند مدت فکر می‌کنید از این استراتژی های بازاریابی در تجارت الکترونیک مشکوک استفاده نکنید.

۱۳. بازاریابی مقاله‌ای

به صورت سنتی این نوع بازاریابی بدین شیوه بود که یک مقاله می‌نوشتید و آن را توسط سرویس‌های اتوماتیک به ده‌ها یا صدها سایت توزیع می‌کردید. اگرچه من خودم نیز قبلا از این استراتژی استفاده کرده‌ام و حتی موفق هم بوده‌ام ولی هرگز توصیه نمی‌کنم اکنون از این تاکتیک استفاده کنید.

گوگل هر روز در تشخیص روش‌های بازاریابی اسپم‌گونه و بی‌کیفیت هوشمندتر خواهد شد و با اینکه شاید این تاکتیک هنوز کار می‌کند می‌توان گفت که احتمالا در آینده مفید نخواهد بود.

اگر می‌خواهید یک یا دو مقاله منحصر به فرد خود را در برخی از سایت‌ها قرار دهید مشکلی نیست. توصیه من در واقع این است که این روش را به عنوان اساس استراتژی بازاریابی خود قرار ندهید.

۱۴. تبلیغات چاپی

اگر یک فروشگاه آنلاین دارید، فقط در مواردی معدود موجه است که تبلیغ خود را به صورت چاپی ارائه کنید. این نوع تبلیغ پرهزینه است، قابلیت ارزیابی کمی دارد(که آیا موثر بوده است یا خیر) و همچنین برای کاربران هم سخت است که در مواجه با این تبلیغ بخواهند فورا اقدامی را انجام دهند. در عوض سعی کنید تمرکز خود را برروی سئو بگذارید و یا اگر مجبور به تبلیغ هستید از کمپین‌های تبلیغاتی PPC استفاده کنید.

۱۵. درج کامنت در سایت‌ها

درج کامنت در سایت‌های دیگر یک روش ضعیف برای ترویج فروشگاه اینترنتی است مگر اینکه در یک سایت با قدرت بالا کامنتی به جا و مرتبط درج کنید. البته اگر فکر می‌کنید که با این کار ارزش و اعتبار به سایت شما منتقل می‌شود بهتر است تجدید نظر کنید چون لینک‌هایی که در کامنت‌ها قرار می‌گیرد در واقع نوفالو است و این کار هیچ تاثیر مثبتی بر سئوی شما ندارد. فقط می‌توانید روی افرادی که روی لینک شما کلیک می‌کنند حساب کنید که آن هم زمانی اتفاق می‌افتد که به محصول شما احتیاج داشته باشند. پس این کار یک فرصت عالی برای شما ایجاد نمی‌کند.

۱۶. لینک‌سازی دو جانبه

بدترین استراتژی های بازاریابی در تجارت الکترونیک

بدون شک شما هم حتما ایمیل‌هایی با این عنوان دریافت کرده‌اید: “بیاید تبادل لینک کنیم”. این ایمیل‌ها از طرف کسانی است که تا کنون آنها را ندیده‌اید. ایرادی ندارد که سایت‌ها به صورت طبیعی به هم لینک دهند ولی لینک‌سازی مصنوعی به طرزی باوری نکردنی برای گوگل قابل تشخیص است و به شما امتیار منفی خواهد داد. وقت خود را هدر نکنید.

۱۷. قرارداد بستن با شرکت‌های ارزان سئو

قرارداد بستن با شرکت‌های ارزان سئو وسوسه‌انگیز است و احتمالا با این کار نتایجی را هم در کوتاه مدت خواهید دید. ولی با توجه به روش‌های نادرست و کوتاه مدتی که این شرکت‌ها استفاده می‌کنند در نهایت به شما ضربه خواهند زد.

من نیز یک شرکت را برای کارهای سئوی یکی از سایت‌هایم استخدام کرده بودم و برای مدتی همه چیز به نحوی عالی پیش می‌رفت. ولی این مسیر تا قبل از آپدیت اخیر الگوریتم پنگوئن گوگل ادامه داشت و من متوجه شدم با اشتباهی که کرده‌ام ۸۰ درصد از ترافیک ارگانیک سایت خود را از دست داده‌ام.

اگر می‌خواهید یک شرکت کار سئوی شما را انجام دهید مطمئن شوید که به روش‌های بلند مدت و کلاه سفید سئو متعهد است. چون با این کار تمام زحمات خود را به دیگری می‌سپارید که ممکن است زحمات قبلی شما را هم بر باد دهد.