۱۷ اشتباه رایج هنگام راه اندازی کسب و کار آنلاین
18
مارس

۱۷ اشتباه رایج هنگام راه‌اندازی کسب‌ و کار آنلاین

اینترنت برای افرادی که طرز فکری کارآفرینانه دارند،‌ فرصتی شگفت‌انگیز برای ایجاد و راه‌اندازی کسب‌ و کار آنلاین فراهم کرده است. در مقاله ای مجزا نیز علت نیاز کسب و کارها به وب سایت را بررسی کرده ایم. راه‌اندازی کسب‌ و کار آنلاین مزایای مختص خود را دارد:

۱. شروع یک شرکت بدون هزینه یا با هزینه پایین.

۲. مدت زمان کمتری برای راه‌اندازی نسبت به کسبوکارهای سنتی نیاز دارد.

۳. شانس توسعه کسب وکار آنلاین به فراتر از یک محدوده جغرافیایی خاص بیشتر است.

لیست عنوان ها:

راه‌اندازی کسب‌ و کار آنلاین

تحقیقات نشان می‌دهد که تقریبا ۷۰ درصد کسب‌وکارهای آنلاین آمریکا (که به صورت B to C کار می‌کنند) از سال ۲۰۰۶ تا ۲۰۱۳ بیش از ۶۰۰ میلیون دلار در آمد کسب کرده‌اند. اگرچه که با این مزایا و فرصت‌هایی که اینترنت برای ایجاد یک کسب‌وکار آنلاین ایجاد کرد است ولی این مقاله شامل ۱۷ اشتباهی است که هنگام راه‌اندازی کسب‌ و کار آنلاین باید از آن پرهیز کنید.

۱.  اختصاص زمان طولانی برای راه‌اندازی کسب‌ و کار

ختصاص زمان طولانی برای راه‌اندازی کسب‌ و کار

زمان‌بندی در کسب‌وکار همه چیز است! وقتی تشخیص دادید که یک فرصت کسب‌وکار عالی وجود دارد، طبیعی است که زمانی را برای بررسی و تحقیقات بازار، رقبا، فرآیندها و وجوه مختلف ساخت کسب‌وکار آنلاین صرف کنید. تحقیق و ارزیابی عالی است اما سپری کردن زمان زیاد برای تحقیق ممکن است باعث شود کلا فرصت ایجاد کسب‌وکار را از دست بدهید.

بسیار مهم است که بدانید هرچه بیزنس شما دیرتر شروع به کار کند بیش‌تر باید منتظر درآمدزایی باشید. کارشناسان کسب‌وکار می‌گویند که این اشتباه به این دلیل رخ می‌دهد که صاحبان ایده می‌خواهند که ایده‌شان تمام و کمال اجرایی شود. در ضمن اینکه وقت زیادی را صرف راه‌اندازی کسب‌وکار کنید ممکن است که به رقبا این فرصت را بدهد که زودتر از شما وارد بازار شوند.

مراقب باشید تحلیل‌ها و بررسی‌ها وقفه‌ای در کار شما ایجاد نکند. و بابت کامل اجرا کردن ایده هیچوقت از حرکت باز نایستید. اگر اینطور شود ممکن است که فرصت موفقیت را ازدست بدهید.

۲.راه‌اندازی کسب‌ و کار آنلاین که به آن اشتیاقی ندارید.

برخی از مردم کسب‌وکار آنلاینی ایجاد می‌کنند، نه فقط به خاطر کسب درآمد، بلکه به این خاطر که به کالاها و خدمات خود علاقه‌مند هستند.

راه‌اندازی کسب‌ و کار آنلاین مستلزم تعهد و مسٍئولیت‌پذیری شماست. به خصوص زمانی که سود زیادی به دست نمی‌آورید و همچنان باید به تلاش و سرمایه‌گذاری ادامه دهید. ممکن است متوجه شوید که بیش از آنچه که پیش‌بینی می‌کردید رقابت وجود دارد و پول در آوردن نیز سخت‌تر از آن چیزی است که فکرش را می‌کردید.

اگر به کسب‌وکاری که انتخاب کرده‌اید اشتیاقی ندارید،‌ کار یادگیری و فرآیند فروش مانند تکالیف مدرسه، طاقت‌فرسا به نظر می‌‌رسد و کسب‌وکار شما از کار می‌افتد. زیرا تلاش در چنین کاری بسیار سخت و دشوار است. به عنوان مثال اگر شما لوله و اتصالات می‌فروشید ولی به اندازه کافی به آن اهمیت نمی‌دهید و اطلاعات کافی را در مورد این محوصولات ندارید، این موضوع خود را در سرویس‌دهی به مشتریان، کنترل کیفیت  و جاهای دیگر نشان می‌دهد.

برای اینکه به سوددهی برسید، کسب‌وکاری را شروع کنید که به آن علاقه دارید. باید همه چیز را در مورد کالا یا خدماتی که ارائه می‌دهید بدانید. هرچه قدر بیش‌تر از کارتان لذت ببرید، موفقیت بیشتری خواهید داشت.

۳. انتظار اینکه در مدت زمان کم به پول برسید.

توقع کسب درآمد سریع پس از راه‌اندازی کسب‌ و کار آنلاین

کسب‌وکارهای آنلاین و غیرآنلاین، تقریبا در تمامی‌ موارد، در سال اول سوددهی ندارند. برخی مالکان کسب‌وکارهای آنلاین ممکنن است فکر کنند چون هزینه کمتری نسبت به کسب‌وکار سنتی دارند می‌توانند در زمان کوتاهی به سود برسند. برخی کتاب‌های عامه‌پسند وعده ثروتمند شدن با ۴ ساعت کار هفتگی را در دنیای اینترنت می‌دهند. و این داستان بسیاری از مردم را قانع می‌کند که می‌توانند در اینترنت به سرعت پول در بیاورند. ساخت یک کسب‌وکار آنلاین آسان‌تر از ساخت آن در دنیای واقعی نیست. مستلزم انرژی، زمان، تلاش و برنامه‌ریزی است. حتی آمازون هم در سال اول سوددهی نداشت، و با وجود شروع زود هنگام در سال ۱۹۹۴ و فروش بیش از یک میلیارد دلار تا سال ۱۹۹۹، این وب سایت تا سال ۲۰۰۳ درآمدی نداشت.

اشتباه نکنید! پول درآوردن از اینترنت ساده نیست و به سرعت اتفاق نمی‌افتد. زمانی لازم است تا کسب‌وکار به حالت ایده‌آٖل خود برسد. در شروع کسب‌وکار برنامه بلند مدت بریزید و آماده کار سخت باشید.

۴. آماده‌سازی اشتباه

وقتی تصمیم گرفتید که یک کسب‌وکار آنلاین را شروع کنید، به یک طرح کسب‌وکار احتیاج دارید  که اطلاعات زیر را داشته باشد:

  1. اطلاعات کلی در  مورد کسب‌وکار و صنعت مورد نظر
  2. اطلاعاتی در مورد اینکه چه میزان می‌توانید به اطلاعات مورد نیاز در صنعت مورد نظر برسید. آیا اطلاعات این صنعت در اختیار همگان قرار دارد یا خیر.
  3. محصولات و خدمات
  4. وضعیت صنعت مد نظر
  5. تحلیل بازاریابی
  6. استراتژی محصول و تضمین کیفیت
  7. طرح‌های مالی
  8. خلاصه‌ای از کارهای اجرایی

اگرچه وجوه و مسائل زیادی از کسب‌وکار با گذشت زمان مشخص می‌شوند اما اگر اطلاعات خوبی در شروع کار نداشته باشید ممکن است به سرعت بازی را ببازید. داشتن طرح کسب‌وکار کمک می‌کند راحت‌تر ایده خود را به سرمایه‌گذار ارائه دهید(باید دنبال سرمایه نیز باشید). به این خاطر که این طرح نشان می‌دهد که چگونه‌ می‌خواهید از پول استفاده کنید.

طرح کسب‌وکار به شما کمک می‌کند مشکلات و مسائل بالقوه را شناسایی کرده و در زمان مدنظر به اهداف خود برسید.

۵. کالا یا محصولاتی بسازید که هیچ نیازی را برآورده نمی‌کند و به ادامه دادن همین روند اصرار بورزید.

راه‌اندازی کسب‌ و کار آنلاین بدون ارزش پیشنهادی

یکی از دلایل رایج شکست کسب‌وکارهای آنلاین این است که سرویس یا محصولی را ارائه می‌کنند که هیچ نیاز خاصی را برآورده نمی‌کند. ممکن است آن محصول ایده خوبی به نظر برسد ولی بعد از ارزیابی ممکن است که متوجه شوید که هنوز مشترین بالقوه شما این نیاز را اصلا حس نمی‌کنند. پس ممکن است که بخواهید مسیر جدیدی را برای کسب‌وکار خود برگزینید تا نیازهای واقعی آنها را حل کنید.

این چرخش در تعدادی از کسب‌وکارهای معروف نیز رخ داده است. به عنوان مثال PayPal ابتدا بر دستیار پرداخت دیجیتال شخصی (PDAs)  تمرکز داشت ولی بعد این ایده را رها کرد و به سراغ یک سیستم پرداخت جهانی‌تر رفت.

اگر کسب‌وکار شما چیزی را ارائه می‌دهد که نیازی را حل نمی‌کند اما به نظر ایده خوبی میرسد، اینجا شما با یک پرچم قرمز رو به رو هستید و نباید ادامه بدهید. آماده تغییر مسیر کسب‌وکار خود به مسیر جدید باشید.

۶. نادیده گرفتن نظرات منفی کاربران

وقتی یک کسب‌وکار آنلاین جدید راه‌اندازی می‌کنید وسوسه می‌شوید که فقط به نظرات خوب توجه کنید و نظرات منفی یا انتقادها را نادیده بگیرید. اعتماد به نفس خوب است اما نادیده گرفتن نظرات منفی اشتباه است. ممکن است عجیب باشد ولی این مزایا در نظرات منفی وجود دارد:

  • باعث می‌شود که مشتریان خود را بهتر بشناسید.
  • محصولات خود را بهبود ببخشید.
  • می‌توانید خدمات به مشتریان خود را به حد عالی برسانید.

کاربران اینترنت از نظرات دیگران به طرز غیرمنتظره‌ای استفاده می‌کنند. ۸۸ درصد از کاربران وقتی در حال بررسی یک کالا یا خدمت هستند اعتماد زیادی به نظرات دیگران در اینترنت دارند. با در نظر گرفتن و اعلام نظرات منفی نشان دهید که به تجربه کاربران خود اهمیت می‌دهید. و می‌خواهید این تجربه را بهبود ببخشید.

از این نظرات منفی استفاده کنید تا کسب‌وکار بهتری داشته باشید. اجازه دهید مشتریان بدانند که شما از هر نوع نظری استقبال می‌کنید و راه‌های مختلفی را برای نظردهی مشخص کنید مثلا سیستم نظرسنجی یا امتیازدهی ایجاد کنید.

۷. به قدر کافی متمایز نبودن

بسیاری از کسب‌وکارها به قدر کافی نسبت به رقبا متمایز نیستند تا بتوانند میزانی از محبوبیت و استقبال را در بازاری که در آن حضور دارند به دست آورند. اگر شما و رقیبانتان دقیقا یک چیز را ارائه می‌کنید. بنابراین شانستان برای فروش کم می‌شود. بنابراین مشتریان شما فکر می‌کنند که شما فرقی با هم ندارید و تصمیمات اقتصادیشان را بر اساس بودجه و زمانی که دارند تنظیم می‌کنند نه چیز دیگری. در مقاله‌ای در سایت MOZ یک کارشناس دیجیتال مارکتینگ با نام Trenton Greener، می‌گوید: «به صورت طبیعی و ناخودآگاه، همه ما در جستجوی چیزهای نورمال هستیم و اگر بخواهیم متفاوت باشیم – تفاوتی که یک مزیت حساب شود – باید برای آن کار وتلاش کنیم.»

باید چیزی را که در بازار ارائه می‌کنید بررسی کنید:

چه میزان محصول یا خدمت شما نسبت به دیگران متفاوت است؟

مزیت رقابتی شما چیست؟

به عنوان مثال سایت Zappos و Werby Parker چقدر متقاوت‌تر از کفش و عینک‌فروشی‌های دیگر هستند؟

سایت Werby  اجازه می‌دهد که مخاطبانش به صورت رایگان عینک‌ها را تست کنند و Zappos نیز ارسال و بازگشت کالا را رایگان کرده است.

اگر شما در جواب اینکه مزیت رقابتی شما چیست می‌گویید که ما کارمان را بهتر انجام می‌دهیم در واقع احتیاج دارید که به طرح کسب‌وکار خود بازگردید و در آن بازنگری کنید زیرا مخاطبین هدف شما نخواهند فهمید که چرا باید شما را انتخاب کنند. تمایز دادن به کسب‌وکار مخاطبان را ترغیب می‌کند که از محصول شما خریداری کنند و باز هم به فروشگاه شما بازگردند.

۸. عدم تعریف مخاطبین هدف

تحلیل جامعه هدف پیش از راه‌اندازی کسب‌ و کار آنلاین

مخاطب ایده‌آل شما کیست؟ ممکن است پاسخ شما این باشد: هرکسی! اما این پاسخ مناسبی نیست. هیچ کسب‌وکاری نمی‌تواند نیازهای همه را پاسخ بگوید. و البته این یک ضعف نیست. مسئله پیدا کردن اشخاصی است که بتوانند بهترین بهره را از کسب‌وکار شما ببرند و شما بدانید چطور باید نیازهای آنها را پاسخ بگویید. اگر مخاطبان هدف خود را مشخص نکنید فرصت بازاریابی مستقیم برروی آنها را از دست خواهید داد.

کسب‌و‌کار آنلاین شما حتی از شرکت‌های بزرگتر نیز بهتر خواهد بود اگر بتوانید مخاطبان خاص خود را پیدا کنید و برروی آنها تمرکز کنید.

بازار هدف گوشه (تعداد کم ولی خاص) خود را مشخص کنید بدین ترتیب می‌توانید متوجه شوید که چگونه باید در بازار عمل کنید و فعالیت‌های خود را هدف‌گذاری کنید.

حتما باید مخاطبین هدف خود را در طرح کسب‌وکار مشخص کنید به خصوص اگر به دنبال سرمایه‌گذار هستید.

۹. تسلیم شدن قبل از شروع به کار

کار آفرینی با ریسک و کار سخت همراه است. اما این بدین معنی نیست که نخواهید کسب‌وکار آنلاین خود را شرع کنید. ترس ممکن است شما را از ریل خارج کنید پس باید برای انفجار چند بمب آماده باشید. اینکه حس کنید برای شروع یک کسب‌وکار آماده نیستید، طبیعی است. نبه این مثال توجه کنید:

Michelle Zatlyn  یکی از موسسان CloudFlare که شرکتی در حوزه کار وب و امنیت است می‌گوید سه سال طول کشید تا مطمئن شوم انتخاب این کسب‌وکار و شروع آن کار درستی بوده است.

خیلی زود از ایده‌هایتان دست نکشید. با افراد و صاحبان کسب‌وکاری تعامل داشته باشید که ذهنیتی مثل شما دارند و هنگامی که نا امید می‌شوید شما را تشویق و حمایت می‌کنند.

۱۰. فراموش کردن اصول راه‌اندازی کسب‌ و کار آنلاین

دلایل زیادی وجود دارد که چرا اینکه رئیس خود باشید بسیار عالی است. در حالی که درست است که می‌توانید با لباس راحتی خود کار کنید، بعد ظهر را مشغول بازی گلف شوید یا تا ظهر بخوابید ولی این بدان معنی نیست که نیازی به قوانین و اصول شخصی ندارید. به عنوان رئیس خود باید یاد بگیرید که چطور خود را مدیریت کنید. برای اینکه فعال و موثر باشید ممکن است متوجه شوید نیاز دارید لباس محل کار در منزل نیز بپوشید.

یا اینکه یک روز زمان بیشتری کار کنید تا بتوانید برای بازی گلف در روز بعد وقت داشته باشید. قانون ۸۰-۲۰ پارتو را به خاطر بیاورید. این قانون در مورد کسب‌وکار می‌گوید که ۲۰ درصد از زمان شما ۸۰ درصد فروش شما را ایجاد می‌کند. اگر یک برنامه‌ زمانی ثابت و دقیق ندارید پس احتمالا فرصت موفقیت را از خود می‌گیرید.

برنامه مناسب خود را بنویسید و آن را روی میز کار خود نصب کنید. هرچه نسبت به زمان خود حساس‌تر باشید تلاش بیشتری خواهید داشت که به موفقیت کسب‌وکار شما کمک می‌کند.

۱۱. نادیده گرفتن مسائل قانونی

برخی کسب‌وکارهای آنلاین ممکن است به مسائل قانونی کم توجهی کنند. هربخشی از کسب‌وکار شما ممکن است نیازمند مجوز قانونی باشد. به عنوان مثال اگر به دنبال ثبت شرکت هستید باید از مراحل قانونی‌ آن اطلاع داشته باشید. و این عدم اطلاع از انواع شرکت‌هایی که قابل ثبت هستند یکی از اشتباهات رایج کسب‌وکارهاست.

از دیگر اشتباهات کسب‌وکارهای آنلاین عدم مشخص کردن وظایف شرکا و طرفین است. و اینکه این افراد چه به چه میزان سهم دارند. شما می‌توانید با استفاده از تفاهم‌نامه شراکت از مشکلات احتمالی آینده جلوگیری کنید. مورد دیگری که معمولا افراد با آن دست به گریبان هستند مسئله وام و استقراض است. چه از بانک وام می‌گیرد چه از دوستان قرض می‌گیرید سعی کنید در یک تفاهم‌نامه ذکر کنید که این پول برای چه کاری دریافت شده و شرایط بازپرداخت آن چیست. پیش خود فکر نکنید که چون وام‌دهندگان از آشنایان شما هستند نیاز به یک متن رسمی و امضای آن ندارید.

۱۲. نادیده گرفتن رقبا در راه‌اندازی کسب‌ و کار آنلاین

نادیده گرفتن رقبا در راه‌اندازی کسب‌ و کار آنلاین

آنهایی که کسب‌وکار سنتی داشته‌اند شاید متعجب شوند اگر بشنوند که در فضای آنلاین رقابت بیشتری وجود دارد. مزایایی که شما را جذب کار اینترنتی می‌کند حتما دیگران را نیز جذب می‌کند. اینکه هرکسی می‌تواند این نوع کسب‌وکار را شروع کند به این معناست که شما رقیبانی خواهید داشت. باید رقبای خود را بررسی کنید تا بتوانید از آن ها پیشی بگیرید:

  • آن ها چه کار اشتباهی را انجام می‌دهند؟
  • چه کاری را اصلا انجام نمی‌دهند؟
  • آیا قیمت آن ها خیلی زیاد است؟
  • آیا کیفیت خدمات آن ها مانند شماست؟

زمانی که نقاط قوت و ضعف رقبایتان را پیدا کردید متوجه خواهید شد که چگونه می‌توانید به مشتریان خود سرویس بدهید. و برروی تمایز خود تمرکز کرده و نیازهای مخاطبان را برآورده کنید.

۱۳. انتخاب مخاطبان خاصی که تعدادشان خیلی کم است

اینترنت به شما نشان می‌دهد که بازار گوشه خود (تعداد کم ولی خاص) را بتوانید پیدا کنید و خدمات خود را دقیقا متناسب با خواسته‌های آنها تنظیم کنید. اگر این بازار گوشه شما خیلی تعداد افرادش کم باشد تعداد مشتریان شما نیز کاهش پیدا خواهد کرد. بنابراین باید بازار هدف خود را به درستی انتخاب کنید. بسیاری از کسب‌وکارهای آنلاین شکست می‌خورند به این دلیل که یک ایده خوب دارند و فکر می‌کنند که افراد زیادی از این ایده استقبال خواهند کرد در حالی که اینطور نیست و مشتریان واقعی آنها بسیار کم هستند. بسیار مهم است که میزان تقاضای کالا و خدمات خود را بدانید و به خوبی در مورد بازار هدف خود تحقیق کنید.

گوگل ابزارهای بسیار مفیدی دارد برای اینکه بتوانید تشخیص دهید که آیا میزان مخاطبین هدف شما به اندازه کافی هست یا خیر. از این ابزارها استفاده کنید. از فروم‌ها،‌ ابزارهای تحلیل ترند و کلمات کلیدی گوگل استفاده کنید تا متوجه شوید چه میزان از مردم در اینترنت به دنبال خدمات شما هستند.

۱۴. استفاده از کلمات کلیدی بسیار زیاد

در اینترنت اطلاعات بد نیز به وفور یافت می‌شود. اطلاعاتی که کاربران را تشویق می‌کنند تا از کلمات کلیدی بسیار زیادی در صفحات سایت خود استفاده کنند. این دستور برای گذشته است. زمانی که گوگل با این کار سایت‌ها را به رتبه اول می‌رساند. اما اکنون این کار هیچ تاثیری ندارد و الگوریتم‌ گوگل تغییر کرده است. اکنون محتوای با کیفیت پادشاه است. اگر یک سایت غیر فروشگاهی یا حتی فروشگاهی دارید که می‌خواهید ترافیکش را زیاد کنید و محصولات و خدمات خود را بفروشید باید محتوایی تولید کنید که مفید، با جزئیات و سرگرم‌کننده باشد.

کاربران واکنش خوبی نسبت به متونی که برای موتورهای جست‌وجو نوشته شده است ندارند. اگر سئو تخصص شما نیست می‌توانید از افراد و شرکت‌های خبره در این زمینه کمک بگیرید.

۱۵. بهینه نکردن سایت

بهینه سازی موتورهای جستجو

بسیاری از کسانی که برای اولین بار مشغول به راه‌اندازی کسب‌ و کار آنلاین می شوند، سایت خود را بهینه نمی‌کنند. کاری که باعث فروش بیشتر می‌شود. کاربران سایتی را می‌خواهند که به سرعت بارگزاری شود. ۴۷ درصد از کاربران توقع دارند که سایت در دو ثانیه یا کمتر بارگزاری شود. اگر سایت شما به کندی بالا می‌آید دیگر اهمیت ندارد که چقدر کالا یا خدماتتان خوب است کاربران سایت شما را می‌بندند. همچنین سایت شما نیاز به یک دکمه  دعوت به اقدام (call to action) در هر صفحه دارد. این دکمه از کاربر می‌خواهد که کاری را فورا انجام دهد مانند: اکنون «تماس بگیرید» یا «بیشتر بخوانید». اگر سایت شما این دکمه را در صفحات خودش ندارد پس میزانی از فروش را از دست خواهید داد.

اینکه فقط یک وب سایت دارید به این معنی نیست که یک کسب‌وکار عالی هستید. باید اطمینان حاصل کنید که کاربران شما اقدامی را در سایت شما انجام می‌دهند. با یک طراح وب یا متخصص IT مشورت کنید تا مطمئن شوید که نرخ تبدیل خوبی در سایت دارید. (میزان تبدیل بازدیدکنندگان به مشتری)

۱۶. فراموش کردن اعضای سایت و لیست ایمیل

بسیاری از دیجیتال مارکترها به شما توصیه می‌کنند که از همان روز اول شروع به جمع‌آوری لیست ایمیل کنید. بسیاری از مردم این توصیه را نادیده می‌گیرند و برخی دیگر که این لیست را درست می‌کنند آن را فراموش می‌کنند. لیستی از مردم که به کسب‌وکار شما ابراز علاقه کرده‌اند. ایمیل مارکتینگ بسیار روش قدرتمندی است و نتیجه خواهد داد. آمارها نشان می‌دهد که صرف ۱ دلار برای این کار میزان ۴۴.۲۵ دلار را به ارمغان خواهد آورد که این بدان معناست که اعضای سایت شما بهترین مشتریان شما هستند.

با ایمیل بر روی اعضای سایت خود بازاریابی کنید و پیشنهادات ویژه و محتواهای خود را برایشان ارسال کنید و این کار نرخ تبدیل سایت شما را بسیار زیاد خواهد کرد.

۱۷. بسیار در لاک خود فرو رفتن!

اگر قصد راه‌اندازی کسب‌ و کار آنلاین دارید بسیار ساده است که تمام وقت خود را نیز به صورت آنلاین در سایت خود بگذارنید. اما این کار و دور شدن از بقیه افراد باعث می‌شود که حمایت آنها و ایده‌های احتمالی جدید را از دست بدهید. در کنار کارهای آنلاین از فعالیت‌های آفلاین نیز غافل نشوید. و با افراد دیگری که مثل شما فکر می‌کنند ارتباط برقرار کنید.

در کنفرانس‌ها و همایش‌ها شرکت کنید. به گروه‌های فکری و حرفه‌ای بپیوندید. به صورت آنلاین با دیگران به بحث بپردازید و اگر لازم است از یک مربی یا مشاور درخواست کنید که به شما کمک کند.

نتیجه‌گیری از راه‌اندازی کسب‌ و کار آنلاین

اینترنت فرصت بی‌سابقه‌ای را برای افرادی که می‌خواهند کسب‌وکار خودشان را داشته باشند فراهم کرده است. اگر ایده‌ای برای راه‌اندازی کسب‌وکار دارید یک سایت طراحی کنید و شروع به یادگیری و انجام کارهای توصیه شده در این زمینه کنید. رقبای خود را بررسی کنید، صنعت خود را ارزیابی کنید و یک طرح کسب‌وکار بنویسید که راه رشد را به شما نشان دهد. به یاد داشته باشید اینکه بدانید چه کاری را نباید انجام دهید به اندازه اینکه چه کاری را باید انجام دهید مهم است. با پرهیز از این اشتباهات می‌توانید کسب‌وکار خود را به سوی موفقیت سوق دهید.