کلمه کلیدی چیست
19
دسامبر

کلمه کلیدی چیست؟ و چه تاثیری در سئو سایت دارد؟

کلمه کلیدی یکی از مهم ترین بخش های سئو سایت است که می تواند روی استراتژی محتوایی و حتی بازاریابی شما تاثیر گذار باشد. انتخاب درست کلمات کلیدی راهی است به سمت موفقیت بیشتر سایت. اما اگر کلمات کلیدی را به درستی انتخاب نکنید، همه برنامه های بازاریابی شما ممکن است با مشکل روبرو شود. به قول معروف خشت اول چون نهد معمار کج، تا ثریا می رود دیوارکج. اگر نمی دانید کلمه کلیدی چیست؟ چه کاربردی در سئو دارد؟ و در چه مواردی به کار می‌ رود؟، تا انتهای این نوشته پارسه وب را دنبال کنید.

لیست عنوان ها:

کلمه کلیدی چیست؟

کلمه کلیدی مهم ترین کلمات یا عبارت هایی هستند که سایت شما را معرفی می کنند. در واقع کاربران با جستجوی این کلمات یا عبارت ها به سایت شما می رسند. این کلمات می توانند برای سایت شما درآمد زایی داشته باشند. همچنین این واژه های می توانند موضوع صفحه های سایت شما را بیان کنند. در حقیقت کل سایت حول محور کلمات کلیدی چیده می شود.

کلمه کلیدی چیست؟

کلمه کلیدی مهم ترین کلمات یا عبارت هایی هستند که سایت شما را معرفی می کنند. در واقع کاربران با جستجوی این کلمات یا عبارت ها به سایت شما می رسند. این کلمات می توانند برای سایت شما درآمد زایی داشته باشند. همچنین این واژه های می توانند موضوع صفحه های سایت شما را بیان کنند. در حقیقت کل سایت حول محور کلمات کلیدی چیده می شود.

Long tail keyword چیست؟

Long tail keyword یا عبارت های دم دراز، عبارت هایی هستند که بیشتر از یک واژه دارند. این عبارت ها معمولا توسط کاربران بیشتر جستجو می شوند و نرخ تبدیل بالاتری هم دارند. از طرفی دیگر کسب جایگاه در این نوع عبارت ها نسبت به عبارت های تک کلمه ای بسیار راحت تر است. برای مثال کسی که عبارت میز را جستجو می کند، ممکن است به دنبال خرید میز باشد، یا به تعمیرات میز نیاز داشته باشد یا بخواهد میز بسازد. خیلی برای ما روشن نیست که هدف از جستجوی میز چیست. اما کسی که یک Long tail keyword را سرچ می کند معمولا عبارت های دقیق تری را جستجو می کند و به نتایج بهتری هم دست پیدا می کند. برای مثال کسی که عبارت «خرید میز تاشو مطاله» را جستجو می کند، معلوم است که به دنبال خرید یک میز تاشو برای مطالعه است.

Long tail keyword چیست؟

نواع کلمات کلیدی

کلمات کلیدی را می توان بر اساس اولویت آن ها به سه دسته تقسیم کرد:

1- کلمه کلیدی اصلی

کلمه کلیدی اصلی مهم ترین کیوردهایی هستند که تلاش می کنیم که با کسب رتبه در این کلمات ترافیک بیشتری را به سایت خودمان جذب کنیم. این کلمات معمولا در ساختار دسته بندی ها به کار می روند و در همه صفحات
سایت تکرار می شوند. این عبارت ها معمولا حوزه فعالیت سایت را مشخص می کنند و فروش و درآمد اصلی سایت از طریق همین کلمات می باشد.

2- کلمات کلیدی فرعی

کلمه کلیدی فرعی عبارت هایی هستند که درجه اهمیت کمتری برای ما دارند. بنابراین در ساختار دسته ها و منو از آن ها استفاده نمی کنیم. این عبارت ها بیشتر در تگ ها به کار می روند یا برای تولید محتوا و قرار گرفتن در وبلاگ به کار گرفته می شوند. این واژه ها معمولا هر کدام یک صفحه دارند که با کلیک روی آن ها می توانید به مطالب مرتبط با آن وارد شوید.

3-     LSI

LSI مخفف عبارت Latent Semantic Indexing می باشد و ترجمه آن نمایه سازی معنایی نهفته است.  LSI کلماتی هستند که به درک بهتر یک موضوع کمک می کنند. برای مثال به کلمه روان در بیت زیر توجه کنید:

خرامان بشد سوی آب روان، چنان چون شده بازیابد روان.

می دانیم که روان اول به معنی جاری می باشد. در حالیکه روان دوم به روح و جان اشاره دارد. حالا سوال این است که افراد تفاوت این دو را چگونه متوجه می شوند؟ جواب LSI است. در مصرع اول کلمه آب و در مصرع دوم کلمه بازیابد به ما کمک می کنند که مفهوم کلمات و بیت را به صورت درستی درک کنیم. همین موضوع هم در سایت وجود دارد. LSI کلماتی هستند که به موتورهای جستجو کمک می کنند که منظور ما را بهتر درک کنند. این کلمات در محتواهای سایت به کار می روند و لندینگ پیج اختصاصی ندارند.

lsi

 تحقیق در مورد کلمات کلیدی

پیدا کردن کلمات کلیدی شالوده و استراتژی شما برای ادامه راه را تعیین می کند. تحقیق کلمات کلیدی باید قبل از طراحی سایت  و در زمان تعیین استراتژی محتوایی تعیین شود. ساختار سایت و منوها را باید بر اساس کلماتی که برای ما مهم تر هستند، بچینیم.

مسئول پیدا کردن کلمات کلیدی چه کسی است؟

پیدا کردن کلمه کلیدی فرایندی بسیار حساس است که باید توسط متخصصین این حوزه صورت بگیرد. در شرکت ها و مجموعه های بزرگ، استراتژیست محتوا این وظیفه خطیر را بر عهده دارد. در شرکت های متوسط و کوچک، متخصص سئو سایت این کار را انجام خواهد داد.

content strategist

چگالی کلمه کلیدی در صفحه باید چقدر باشد؟

چگالی یکی از بحث هایی است که از ابتدای پیدایش سئو مطرح بوده است تا ابد هم ادامه پیدا خواهد کرد. در سال های قبل بسیاری از متخصصین اعدادی را برای چگالی کلمه کلیدی مطرح می کردند. برای مثال اعدادی مانند 2 درصد یا 5 درصد بسیار شنیده می شد. اما گوگل با ارائه آپدیت های منظم الگوریتم های خود، یکبار برای همیشه به این موضوع خاتمه داد. جواب گوگل به این سوال این است: هر چقدر که لازم است. در برخی از نوشته ها نیاز است که کلمه کلیدی را 10 درصد تکرار کنید در حالیکه در یک نوشته ممکن است 1 درصد هم کافی باشد. بنابراین دو چیز در این میان اهمیت دارند: 1- رضایت کاربران، 2- جلوگیری از keyword stuffing.

در این نوشته نگاهی انداختیم به کلمه کلیدی و سعی کردیم انواع و نکات مهم مربوط به آن را با به صورت خلاصه با شما به اشتراک بگذاریم.  اگر از این نوشته لذت بردید می توانید آن را با دیگران به اشتراک بگذارید تا آن ها هم در این لذت شریک باشند.