24
ژوئن

نکات مهمی که هنگام خرید هاست باید به آن توجه کنید

در مقاله “علت نیاز هر کسب و کار به وب سایت” شما را با لزوم داشتن وب سایت برای کسب و کارتان آشنا کردیم. به شما آموزش دادیم که چرا داشتن یا طراحی یک وب سایت می‌تواند برای معرفی محصول یا خدماتتان نقش بسیار مهمی را ایفا کند. در این مقاله قصد داریم نکات مربوط به اولین گام در طراحی وب سایت، یعنی خرید هاست را به شما آموزش دهیم.

لیست عنوان ها:

هاست چیست ؟

تعریف-هاست-پارسه-وب

هاستینگ یا میزبانی وب به فضایی در بستر وب گفته می‌شود که به طراحان سایت این اجازه را می‌دهد فایل هایی را که قرار است در سایتشان قرار بگیرند، ذخیره کنند.

حال برای اینکه تمام مردم در سرتاسر جهان بتوانند به این فایل ها دسترسی داشته باشند این هاست باید داخل فضایی شبیه به کامپیوتری قرار بگیرد که به آن سرور می‌گویند. این سرور ویژگی هایی دارد که از جمله آن ویژگی ها به امنیت و سرعت بالا می‌توان اشاره کرد. به طور کلی ما با دو نوع هاست از نظر محل قرار گیری سرور مواجه هستیم.

    1. خارجی: میزبانی وب برای سایت شما در خارج از ایران و در پایگاه های داده خارجی صورت می‌گیرد
    2. داخلی: میزبانی وب برای سایت شما در داخل ایران و در پایگاه های داده ایرانی می‌باشد.

انواع هاست

هاست لینوکس : اگر وردپرس کار هستید و قصد طراحی وب سایت  دارید این نوع هاست بسیار برای شما مناسب می‌باشد. زیرا یک سیستم متن باز (Open Source) است که می‌تواند در خود انواع مختلف سیستم های مدیریت محتوا از جمله وردپرس، جوملا و دروپال را ایجاد کند. بنابراین اگر قصد استفاده از سیستم های مدیریت محتوا را دارید باید از هاست لینوکس استفاده کنید زیرا کار را برای شما بسیار آسان می‌کند.

هاست ویندوز : هاست ویندوز نسب به هاست لینوکس گران قیمت تر است. زیرا برای راه اندازی(Installation) آن باید برنامه های مورد استفاده را از شرکت مایکروسافت خریداری کرد. اگر برای طراحی سایتتان از پلتفرم های برنامه نویسی مانند asp و asp.net استفاده می‌کنید باید از هاست ویندوزی استفاده کنید. البته باید به این نکته اشاره کرد که از هاست ویندوزی برای سیستم های مدیریت محتوایی مانند وردپرس نیز می‌توان استفاده کرد اما این کار توصیه نمی‌شود و این نوع هاست برای وردپرس به خوبی بهینه سازی نشده است.

نکات مهم هنگام خرید هاست

امنیت

امنیت-در-خرید-هاست-پارسه-وب

امنیت و محافظت از اطلاعات شما در سرور باید جزو مهمترین اولویت های شما در خرید هاست باشد. به خصوص در سایت هایی که به صورت فروشگاهی فعالیت می‌کنند و اطلاعات خرید مشتریان در آنجا ذخیره می‌شود.

موضوع امنیت در میزبانی وب چیزی فراتر از مفهوم امنیتی است که هنگام طراحی سایت باید رعایت شود و این مساله به غیر از خود شما، تا حد زیادی به شرکت ارائه دهنده هاست مربوط می شود.

قبل از خرید هاست بهتر است از شرکتی که فروشنده هاست هستند در مورد آنتی ویروس ها و دیواره های آتشی که برای افزایش امنیت سرور استفاده می‌شود، سوال کنید و ببینید آیا از تکنولوژی های امنیتی بین کاربر و سرور استفاده می کنند یا خیر؟

همانطور که در مقاله “ نحوه افزایش امنیت سایت های وردپرسی” اشاره کردیم، استفاده از گواهی SSL و رمزگذاری اطلاعات رد و بدل شده بین کاربر و سرور می تواند جلوی بسیاری از تهدیدات سایبری را بگیرد.

حتما توجه داشته باشید که در مورد نحوه نگهداری رمزهای عبور نیز از شرکت خود سوال کنید. آنها نباید رمز ها را در فایل های متنی ساده نگهداری کنند.

پاسخ گویی و پشتیبانی

پشتیبانی-در-خرید-هاست-پارسه-وب

به جرات می‌توان گفت از مهمترین ویژگی های شرکتهای معتبر هاستینگ، پشتیبانی پویا و مناسبت است که در تمام ساعات شبانه روز و در تمام ایام هفته و حتی روزهای تعطیل، پاسخ گوی مشتریان خود باشند. البته پشتیبانی تنها به پاسخ گویی ختم نمی‌شود.

به عبارتی دیگر از آن جایی که اینترنت و تعامل با دیگر برای فروش محصول یا خدمات هیچ گاه خاموش نمی شود و نمی خوابد، متخصصان سرور نیز نباید یک لحظه غایب باشند و سایتتان همیشه باید در دسترس کاربران قرار بگیرد. پس یکی از مهمترین عوامل در پشتیبانی خوب این است که هنگام پرسش سوالاتتان با جواب های قانع کننده ای مواجه شوید که بتوانید مشکلتان را رفع کنید.

به شما توصیه می‌کنیم که هنگام خرید هاست شرکتی را انتخاب کنید که هر گاه با مشکلی مواجه شدید، یک متخصص حرفه ای برای پاسخگویی به شما داشته باشد. زیرا هرچقدر هم در طراحی وب سایتتان دقت و خلاقیت به خرج بدهید باز هم امکان بروز خطا وجود دارد.

پشتیبان گیری

پشتیبان-گیری-در-خرید-هاست-پارسه-وب

قطعا یکی از امتیازات و ویژگی های مهمی که هنگام خرید هاست باید به آن توجه کرد پشتیبان گیری (Backup) است.

پیشتبان گیری حداقل حتما باید به صورت هفتگی، ماهانه و خودکار صورت بگیرد. زیرا اگر سایت شما مورد هدف حملات مخرب قرار گرفت و مشکلاتی برای سایتتان پیش آمد و یا حتی سرور شما دچار اختلال شد بتوانید به سرعت مشکل را حل کرده و اطلاعات خود را بازیابی کنید. البته خوب است علاوه بر نسخه پشتیبانی که شرکت ارائه دهنده هاست به شما می‌دهد، خودتان هم  یک نسخه پشتیبان از همه یا بخشی از وب سایت خود داشته باشید.

هزینه

خوب است بدانید که همیشه صرف هزینه بالا در هنگام خرید هاست رابطه مستقیم با کیفیت هاست ندارد. بدین معنا که لزوما هاستینگ ها و شرکت های ارائه دهنده هاست که هزینه های بالایی را از مشتریانشان دریافت میکند، کیفیت مناسبی ارائه نمی دهند.

اما از طرفی دیگر شما برای داشتن یک هاست قوی و نگه داری اطلاعات با ارزشتان باید به طور معقول و مناسب هزینه کنید.

هنگام خرید هاست آن چیزی که باید توجه داشته باشید این است که هر شرکت هاستینگ به طور کلی هزینه را بر اساس معیار های چون:

    • ترافیک ماهانه (همان پهنای باند)
    • پشتیبانی
    • میزان فضای ارائه شده

تعیین می‌کند.

البته این شرکت های خدمات رایگانی از قبیل :

    • ارائه پست الکترونیک و سرویسهای مربوط به ایمیل
    • Ssl رایگان داشته باشد
    • امکان ایجاد زیر دامنه

برای جلب رضایت مشتری و ارتقای کیفیتشان نیز ارائه می‌دهند.

جمع بندی

در نهایت باید گفت که قطعا هیچ شرکت هاستینگی ‌نمی‌تواند ایده ال ترین حالت را برای شما ایجاد کند اما قطعا شما با در نظر گرفتن نکاتی که در این مقاله اشاره شد می‌توانید یک خرید هاست خوب را تجربه کنید. کسب و کار شما و اطلاعات مشتریانتان مهم ترین سرمایه شماست پس باید برای محافظت و حفظ این سرمایه به طور معقول و مناسب هزینه کنید. البته از طرفی دیگر قطعا هزینه کردن بصورت نامتعارف و زیاد الزاما به معنی داشتن یک هاست خوب نیست. اگر سوال یا پیشنهادی در مورد این مقاله دارید لطفا در بخش دیدگاه ها با ما به اشتراک بگذارید.