نحوه-کار-با-سرچ-کنسول-گوگل-را-یاد-بگیرید
19
جولای

نحوه کار با سرچ کنسول گوگل را یاد بگیرید

به جرات می‌توان گفت یکی از بهترین راه ها برای بهبود سئو و رتبه سایت استفاده از سرچ کنسول گوگل می‌باشد. تقریبا همه سایت های محبوب و معروفی که در فضای اینترنت مشاهده می‌کنید، برای بهتر کردن سئو سایت شان از این ابزار استفاده می‌کنند.

از سویی دیگر راه ارتباطی گوگل و ربات های گوگل با سایت شما سرچ کنسول می‌باشد. که اگر در آن عضو نباشید گوگل ممکن است یک کلمه یا صفحه را که از الگوریتم های آن به درستی پیروی نمی‌کند را از فهرست جستجوی خود بدون اطلاع شما حذف کند.

از دیدگاهی امنیت سایت نیز سرچ کنسول گوگل یک ابزار بسیاری ضروری به نظر می‌رسد چراکه اگر در آن عضویت نداشته باشیم دیگر از اشکالاتی (مانند هک شدن سایت، صفحات دارای خطای 404 و … ) که ممکن است در سایت شما وجود داشته باشد با خبر نشوید. پس عضویت در سرچ کنسول یک امر کاملا ضروری است.

سرچ کنسول گوگل یک سرویس رایگان است که قبلا با نام Webmasters نیز شناخته می‌شد. البته هر دو نسخه یعنی هم وبمستر و هم سرچ کنسول فعال می‌باشند فقط تنها چیزی که تغییر کرده است آدرس URL آنها در گوگل است که وبسمتر به سرچ کنسول ریدایرکت می‌شود. ما در این مقاله قصد داریم نحوه کار با سرچ کنسول گوگل را به شما آموزش داده تا بتوانید آنالیز بسیاری دقیقی از سایت خود داشته باشید.

لیست عنوان ها:

ویژگی های سرچ کنسول گوگل:

    • بهبود فوق العاده سئو و ربته سایت‌تان در موتور های جستجو
    • شناسایی صفحاتی با بیشترین لینک داخلی
    • شناسایی صفحات پرترافیک
    • شناسایی صفحاتی با واکنش گرایی نامناسب در تلفن های همراه
    • شناسایی صفحات دارای خطای 404
    • شناسایی نرخ کلیک (CTR) صفحات مختلف سایت
    • بررسی موقعیت سایت در موتور های جستجو
    • بررسی موقعیت هر کلمه کلیدی در موتور های جستجو
    • بررسی عملکرد سایت در انواع تلفن همراه و تبلت ها و رایانه های شخصی
    • بررسی میزان جستجو سایت تان در کشور های مختلف
    • شناسایی تعداد صفحات فهرست بندی شده و خطاهای نمایه سازی در سایت
    • شناسایی صفحهات دارای بیشترین لینک خارجی
    •  شناسایی خطای های نسخه AMP 
    • بررسی خطای های مختلف و هک شدن یا نشدن سایت
    • و …

معرفی سایت شما به سرچ کنسول گوگل

ورود به سرچ کنسول گوگل

ابتدا از طریق این آدرس به سایت سرچ کسنول گوگل مراجعه کنید. مطابق شکل زیر بر روی گزینه  Start Now کلیک کنید. برای ورود و ثبت نام نیاز به اکانت جیمیل دارید که باید به کمک آن وارد سرچ کنسول شوید. اگر هنوز اکانت گوگل برای خود نساخته اید ابتدا باید آن را بسازید.

ورود-به-سرچ-کنسول-پارسه-وب

معرفی سایت در سرچ کنسول گوگل : روش Domain

حال باید خود را به عنوان صاحب اصلی سایت، به گوگل معرفی کنید. مطابق شکل زیر، دو روش برای معرفی سایت خود به گوگل دارید. روش اول که جدیدا اضافه شده است، این است که از DNS های سایت‌تان برای اعلام هویت خود به گوگل استفاده کنید. در این روش همه پیشوند های دامنه را در یک مرتبه ثبت می‌نمایید. روش دیگری نیز از قدیم وجود داشته است  که با وارد کردن کدهای مربوط به سایت تان این کار را انجام دهید. در این روش شما باید هر پیشوند دامنه سایت تان را به صورت جداگانه ثبت نمایید. توصیه ما این است که از روش اول یعنی “Domain” استفاده کنید زیرا که روش ساده تری است.

ثبت-سایت-در-سرچ-کنسول-پارسه-وب

در روش Domain ، شما باید آدرس سایت را بدون قرار دادن هیچ پیشوندی وارد کنید( مانند Parsehweb.com) و دیگر نیاز به معرفی جداگانه هر آدرس با پیشوندهای متفاوت نخواهد بود. سپس بر روی گزینه Continue کلیک کنید.

احراز هویت در روش Domain:

برای احراز هویت سایت شما مطابق شکل زیر 5 راه وجود دارد:

راه-های-احراز-هویت-در-سرچ-کنسول-گوگل-پارسه-وب

که در روش Domain ما از راه پنجم یعنی “Domain Name Provider” استفاده می‌کنیم.

در این راه مطابق شکل زیر، باید کدی که به شما داده می‌شود را کپی کرده سپس وارد هاست‌تان شوید و در آنجا یک رکورد متنی ایجاد کنید و این کد را در آن قرار دهید. برای ایجا فایل متنی در هاستینگ های دارای “دایرکت ادمین” باید به قسمت “مدیریت DNS” بروید و برای “سی پنل” نیز باید به قسمت “Zone Editor” بروید.

تعیین-دامنه-در-سرچ-کنسول-گوگل

بعد از ایجاد فایل متنی در هاست خود، به سرچ کنسول بازگردید و روی گزینه VERIFY کلیک کنید.

معرفی سایت در سرچ کنسول گوگل : روش URL prefix

در این روش باید ابتدا از طریق ادمین سایت، تمامی پیشوند های دامنه سایت تان را بر روی یک دامنه ریدایرکت کنید. سپس مطابق شکل زیر آدرس دامنه اصلی خود را وارد کرده و گزینه Continue را بزنید.

احراز-هویت-به-روش-url-در-سرچ-کنسول-گوگل-پارسه-وب

برای مثال اگر دامنه اصلی سایت شما parsehweb.com می‌باشد. شما باید پیشوند های زیر را به parsehweb.com ریدایرکت کنید:

    • .https://parsehweb.com
    • .https://parsehweb.com
    • .https://parsehweb.com
    • .https://parsehweb.com

توجه: اگر ساب دامین نیز دارید آنها را نیز باید به سایت اصلی ریدایرکت نمایید.

احراز هویت در روش URL prefix:

شما می‌تواند از هر یک از راه های 1 تا 4 ای که در بخش “احراز هویت در روش Domain” در بالا توضیح دادیم، استفاده کنید. ما در این آموزش از راه اول در احراز هویت یعنی “بارگذاری فایل html” استفاده می‌کنیم. برای احراز هویت، فایل HTML ای که سرچ کنسول گوگل به شما می‌دهد را بروی سایت خود بارگذاری کنید. ابتدا در گزینه اول این فایل را دانلود کنید و بعد از دانلود به هاست خود مراجعه کرده و در پوشته Public html این فایل را بارگذاری کنید.

تایید-هویت-در-سرچ-کنسول-گوگل-پارسه-وب

بعد از آن که فایل دانلود شده از سرچ کنسول گوگل را در پوشه Public html بارگذاری کردید به سرچ کنسول بازگردید و بر روی گزینه VERIFY که در شکل بالا مشاهده می‌نمایید، کلیک کنید.

کلام آخر!

اگر شما وظفیه مدیریت یک سایت را برعهده دارید و یا وظیفه مشاوره و برنامه ریزی برای بهبود محتوای یک سایت را برعهده دارید به شما توصیه می‌کنیم حتما در سرچ کنسول گوگل عضویت داشته باشید. سرچ کنسول گوگل راحت ترین، کاربردی ترین و بهترین ابزار، برای آنالیز هر سایتی می‌باشد. از سوی دیگر اصلا فرقی نمی‌کند که سایت شما به چه شکل طراحی شده باشد و یا از چه سیستم مدیریت محتوایی استفاده کرده باشید و سرچ کنسول گوگل برای همه آنها کارایی دارد. شما با رعایت نکات و توضیحاتی که در این مقاله داده شد می‌توانید سایت خود را به سرچ کنسول گوگل متصل کرده و‌ اطلاعات و گزارشات بسیاری خوبی به صورت رایگان پیرامون سایت خود دریافت کنید. از توجه شما به این مقاله سپاسگزاریم. لطفا سوالات و نظرات خود را در بخش دیدگاه ها با ما به اشتراک بگذارید.