تقویم محتوا
16
فوریه

تقویم محتوا چیست؟ (برنامه ریزی موفقیت)

شروع فرایند بازاریابی و استراتژی محتوا بدون داشتن تقویم محتوا تقریبا کاری غیرممکن است که می تواند کسب و کار شما رابا مشکل جدی روبرو کند. این ابزار به شما کمک می کند که دید بلند مدتی به کسب و کار خود داشته باشید تا در مسیر سردرگم نشوید و بخواهید کار را نصفه و نیمه رها کنید. اگر نمی دانید تقویم محتوا چیست؟ و چه کاربردهایی دارد تا انتهای این نوشته پارسه وب با ما همراه باشید تا اطلاعات کافی در این مورد کسب کنید.

لیست عنوان ها:

تقویم محتوا چیست؟

تقیم محتوا یک سند استراتژیک است که میزان، نوع و زمان تولید و انتشار محتوا در سایت یا شبکه های اجتماعی یا سایر پلتفرم های شما را مشخص می سازد. این تقویم تعیین می کند که هر محتوا با چه فرمتی در چه رسانه ای منتشر شود. بنابراین بدون داشتن تقویم محتوایی هیچ کسب و کار آنلاینی را راه اندازی نکنید.

چرا به تقویم محتوا نیاز داریم؟

همه می دانیم که یکی از راه های جذب مخاطب استفاده از بازاریابی محتوایی است. به صورت کلی می توان گفت که موارد زیر مهم ترین مزایای داشتن تقویم محتوایی هستند:

1- برنامه ریزی مشخص

مهم ترین مزیت تقویم محتوایی این است که برنامه تولید و توزیع محتوا را برای شما مشخص می کند به صورتی که به کمک این تقویم می توانید نظم بیشتری به کارهایتان بدهید. به کمک این ابزار می دانید که چه محتوایی در چه تاریخی توسط چه کسی تولید خواهد شد. همچنین می دانید محتوای تولید شده چه زمانی و از طریق چه کانالی منشر خواهد شد.

تقویم محتوا 2

2- همیشه موضوع برای تولید محتوا دارید

یکی از موضوعاتی که تولید کنندگان محتوا بسیار با آن روبرو می شوند، کمبود موضوع برای تولید محتوا است. این موضوع برای تیم تولید محتوا یک فاجعه است که به کمک تقویم محتوایی می توانید از تبعات مضر آن جلوگیری کنید.

3- ایجاد انسجام محتوایی

در صورت داشتن تقویم محتوایی می توانید انسجام مناسبی بین محتواهای خود ایجاد کنید، به صورتی که کاربران حس نکنند، محتواهای شما پراکنده بوده و از هر جایی توانسته اید محتوا را جمع آوری کرده اید. همچنین به کمک این ابزار می توانید گپ های محتوایی رقبا و خودتان را پیدا کرده و آن ها را رفع کنید.

4- مناسبت ها را از دست ندهید

کسب و کار شما هر چه باشد، مناسبت هایی وجود دارد که به کمک آن می توانید محصولات یا خدمات خود را به کاربران خود ارائه کنید. با داشتن تقویم محتوایی می توانید به راحت برای این مناسبت ها برنامه ریزی مناسبی داشته باشید و هیچکدام از آن ها را از دست ندهید.

5- هماهنگی بین اعضا را افزایش می دهد

اگر یک تیم تولید محتوا دارید که هر کدام از آن ها قرار است مطالب مختلفی را برای شما آماده کنند، بهتر است که یک تقویم محتوا داشته باشید تا هر فرد برنامه کاری خود را به صورت دقیق بداند. این کار از دوباره کاری جلوگیری می کند و از طرفی دیگر می توانید مطمئن باشید که هیچکدام از محتواهای شما فراموش نخواهند شد و همه آن ها در زمان مناسب تولید شده و منتشر خواهند شد.

6- کمک به بازاریابی درونگرا و سئو

اگر استراتژی بازاریابی محتوا و تقویم محتوایی شما به درستی تعیین شده باشد، به راحتی می توانید برای بهبود سئو سایت خودتان برنامه ریزی کرده و روی بازاریابی درونگرا مانور دهید. در نظر داشته باشید که بازاریابی درونگرا و بهینه سازی سایت برای موتورهای جستجو به عنوان دو کانال برای جذب مخاطب بسیار مهم و حیاتی هستند.

بیشتر بخوانید: کلمه کلیدی چیست؟ و چه تاثیری در سئو سایت دارد؟

در تقویم محتوا چه چیزهایی نوشته می شود؟

هر کسب و کاری با توجه به نوع کسب و کار و مخاطبین خود ممکن است از تقویم محتوایی مختص به خود استفاده کند. اما به صورت کلی این تقویم باید موراد زیر را در بر بگیرد:

1- عنوان محتوا

فکر می کنیم این مورد به توضیح نیاز ندارد و همه می دانیم که باید تعیین کنیم که در مورد چه چیزی می خواهیم که محتوا تولید شود.

2- فرمت محتوا

یک باور اشتباه وجود دارد که تولید محتوا را محدود به محتوای متنی می داند. در نظر داشته باشید که فرمت های محتوایی بسیار متنوع هستند. ویدیو، عکس، پادکست، اینفوگرافیک، کتاب‌های الکترونیکی و هر چیزی که بتواند مخاطب را جذب خود کند، نوعی محتوا محسوب می شود. بنا براین لازم است که نوع محتوا را در تقویم محتوایی تعیین کنید.

تقویم محتوا 3

3- زمان انتشار

داشتن زمانبندی مناسب برای انتشار محتوا یکی از نیازهای اساسی هر کسب و کاری است که کمک می کند با برنامه ریزی دقیق به سوی اهداف خود حرکت کنید.

4- تولید کننده محتوا

لازم است که تیم یا فرد تولید کننده محتوا از وظایف خود برای تولید محتوا به خوبی آگاه باشد و هر نفر بداند که تولید کدام محتوا به او واگذار شده است.

5- کانال توزیع محتوا

محتواهای مختلف در کانال های مختلف توزیع می شوند. برای مثال همه می دانیم که کاربران اینستاگرام بیشتر محتوای بصری شامل فیلم و عکس را می پسندند در حالیکه تویتر بیشتر محتوای متنی را منتشر می کند. بنابراین لازم است که تعیین شود که محتوای تولید شده از طریق کدام کانال در اختیار کاربران قرار خواهد گرفت.

6- تعیین پرسونای مخاطب

تولید محتوا بدون اینکه مخاطبان هدف را بشناسید می تواند کسب و کار شما را نابود کند. بنابراین لازم است که پرسونای مخاطبان را به دقت تعیین کنید تا امکان تبدیل شدن افراد به مشتری وفادار را بالا ببرید.

چه کسی مسئول تهیه تقویم محتوایی است؟

در شرکت ها و کسب و کارهای بزرگ معمولا تهیه تقویم محتوایی جزو وظایف استراتژیست محتوا است. اما همه کسب و کارها استراتژیست محتوا ندارند، مخصوصا استارتاپ هایی که به تازگی کار خود را شروع کرده اند، ممکن است تیم تولید محتوای آن ها شامل فقط یک نفر کارشناس تولید محتوا باشد. در چنین موقعیتی بهترین راهکار این است که با کمک متخصص سئو، کارشناس تولید محتوا و صاحب سایت، یک تقویم محتوا تهیه شود. راهکار دیگر این است که تهیه این تقویم را برون سپاری کرده و از یک نفر استراتژیست محتوا بخواهید که این کار برای شما انجام دهد.

در این نوشته پارسه وب به بررسی تقویم محتوا و کاربردها و اجزای آن پرداختیم. امیدواریم توانسته باشیم اطلاعات مفیدی را در اختیار شما قرار دهیم.