استراکچر دیتا چیست و چه تاثیری بر بهبود سایت دارد؟
14
سپتامبر

استراکچر دیتا چیست و چه تاثیری بر بهبود سایت دارد؟

داده های ساختار یافته یا اصطلاحا استراکچر دیتا، به کدهایی در میان کدهای سایت شما گفته می‌شود که هدف آن آسان کردن درک محتوای سایت شما برای ربات های گوگل و بهبود سئو سایت می‌باشد. از طرفی دیگر استراکچر دیتا باعث می‌شود محتوا درست تر و حرفه ای تر در اختیار کابران سایت قرار گیرد. ما در این مقاله از پارسه وب قصد داریم به شما توضیحاتی در رابطه با استراکچر دیتا و اهمیت آن برای بهبود سایت بدهیم. اگر به دنبال بهبود و افزایش ترافیک سایتتان هستید و می‌خواهید درآمدتان بهبود بخشیده شود، حتما تا انتهای این مقاله با ما همراه باشید.

 

لیست عنوان ها:

داده های ساختار یافته یا استراکچر دیتا چیست؟

داده های ساختار یافته یا استراکچر دیتا چیست؟

استراکچر دیتا ( Structure data ) به کدهایی با نگارش خاص اطلاق می‌شود که به کمک آن بخش های یک سایت شامل متن، تصویر، ویدیو و غیره به صورت واضح و روشن مشخص می‌شود.بدین ترتیب ربات های موتورهای جستجو از محتویات هر صفحه از سایت به طور دقیق و مستقیم مطلع خواهند شد. و در نتایج موتور های جستجو به خصوص گوگل به شکل بسیار بهتری سایت را نمایش خواهند داد.

یک مثال ساده

اگر بخواهیم مثالی برای استراکچر دیتا بزنیم باید بگوییم که استراکچر دیتا دقیقا همانند سخن گفتن با گوگل است و تمام جزئیات را در اختیار این جستجوگر قرار می‌‌دهد. استفاده از استراکچر دیتا و داده های ساختاریافته باعث می‌شود موتور های جستجو مانند گوگل هنگام جستجو سایت شما را با اطلاعات بیشتری به کاربر نمایش می‌دهند. به همین خاطر، زمانی که شما در لیست نمایش قرار داده می‌شوید، فضای بیشتری را در اختیار خواهید داشت چرا که اطلاعات بیشتری را به کاربران ارائه می‌دهید. همین موضوع باعث افزایش شانس شما برای جلب مخاطب می‌شود.

 

استفاده از استراکچر دیتا در سایت

استفاده از استراکچر دیتا در سایت

یکی از ساختار ها و فرم های مهم و شناخته شده استراکچر دیتا، اسکیما (Schema) می باشد. استفاده از اسکیما به طور پیش فرض نیازمند دانش فنی است.

اما شما به کمک یه روش متداول می‌توانید علی رغم نداشتن دانش فنی و برنامه نویسی اینکار را انجام دهید. برای انجام این کار باید عبارت Structured Data Markup Helper در گوگل سرچ کنید. اولین لینکی که مربوط به گوگل در نتایج جستجو می‌آید را کلیک کنید. شما با استفاده از این ابزار قادر خواهید بود اطلاعاتی را در مورد نحوه چگونه استفاده از کد برای ایجاد اسکیما را به دست آورید. برای استفاده از این ابزار بعد از وارد کردن اطلاعات حساب کاربری جیمیلتان،URL صفحه‌ای را که می‌خواهید از استراکچر دیتا برای آن استفاده کنید وارد کنید. در نهایت در باید مشخص نمایید که قرار است چه اطلاعات مربوط به این صفحه در نتایج جستجوی گوگل برای مخاطبان نمایش داده شود. شما می‌توانید یکی از آن‌ها را انتخاب کنید و سپس قطعه کدی که در اختیار شما قرار داده می‌شود را در سایت خود قرار دهید.

 

کاربردی های گوناگون اسکیما در سایت

    • شرکت ها و سازمان‌ها
    • کسب و کارهای شخصی
    • کسب و کارهای محلی
    • محصولات و خدمات
    • مقالات
    • ویدئوها و تصاویر
    • رخدادها(همایش ها، کارگاها و …)
    • دستورالعمل‌ها و توضیحات گام به گام
    • نظرات و سوالات متداول

 

انواع مختلف اسکیما

    • microdata

میکرودیتا (microdata) عناصری هستند که برای موتورهای جستجو مشخص می‌کنند که سایت شما شامل چه بخش های می‌باشد. به عبارت دیگر، میکرودیتا مثل برچسبی برای محتوای سایت شما عمل می ‌کنند. برای مثال میکرودیتا به موتور جست و جو می گویند که در یک مقاله نام نویسنده مقاله چیست؟، تاریخ برگزاری رویداد چه زمانی است و موارد از این دست را مشخص می‌کنند.

    • RFDa

آردی‌اف (RDFa-Resource Description Framework in Attributes) مدلی‌ست مبتنی بر گراف که از آن به منظور توصیف منابع اینترنتی (نظیر صفحات وب و پیام‌های ای‌میل) و نیز چگونگی ارتباط این منابع با یکدیگر استفاده به عمل می‌آید. به عبارتی دیگر. RDFa یک استاندارد وب است و می توان از آن برای زنجیره کردن داده های ساخت یافته در کنار هم استفاده کرد. اگر می خواهید داده های ساختار یافته ای اضافه کنید که فراتر از محدوده های Schema.org هستند، این استاندارد برای شما مفید است.

    • JSONLD

JSONLD درواقع نشانه هایی از جاوا اسکریپت می باشد که در تگ اسکریت در قسمت Head و یا Body صفحه جاسازی شده اند.

 

جمع بندی

حتما در مورد استراکچر دیتا ها دو مورد زیر را مدنظر داشته باشید.

      •  به طور کلی داده ساختار یافته یا اصلاحا استراکچر دیتا به موتور جستجو در استخراج انواع مختلف داده‌ از صفحات وب کمک می ‌کند. با رشد و تغییر و تحولی که در الگوریتم موتور های جستجو پدید آمده است، امروزه می‌توانیم از شاخص‌ها، مکان‌ها، رویدادها، محصولات و … در نتایج موتورهای جستجو مانند گوگل به طور بهینه سازی شده استفاده کنیم. 
      • از طریفی دیگر ما باید بدانید که علی رغم پیشرفت های صورت گرفته، موتورهای جستجو مانند گوگل بدون کمک نمی‌توانند داده‌های ساختار یافته را از سایت‌ها و صفحات وب استخراج کنند. ما به کمک Structured Data می‌نوانیم داده‌ها را به‌صورت قابل‌خواندن برای موتورهای جستجو علامت‌گذاری کنیم.