مقایسه بلاگ و وب_سایت کدام یک بهتر است؟ blog Vs website
03
آوریل

مقایسه بلاگ و وب‌سایت | کدام یک بهتر است؟

ما به طور مکرر با ۲ سوال مواجه می‌شویم. هر دو نیز در حوزه مقایسه بلاگ و وب‌سایت است: اول اینکه تفاوت بین بلاگ و وب‌سایت چیست؟ دوم اینکه کدام را باید انتخاب کنیم؟

اصلا جای تعجب ندارد که مردم این سوال‌ها را بپرسند. اگر قبلا با این موضوع برخورد نکرده‌اید، معمای بلاگ و وب‌سایت می‌تواند کمی گیج‌ کننده باشد. در این مقاله کوتاه به شما مقایسه بلاگ و وب‌سایت را نشان خواهیم داد تا متوجه شوید کدام‌ یک مناسب شماست و ارزش آنها به چه میزان است و اینکه خواهیم گفت چطور می‌توانید راحت‌تر از آنچه فکرش را می‌کنید یک بلاگ یا وب‌سایت داشته باشید.

لیست عنوان ها:

مقایسه بلاگ و وب‌سایت | تفاوت این دو چیست؟

شاید کمی غافل‌گیر کننده باشد ولی بیایید با این جمله شروع کنیم:

بلاگ هم یک وب‌سایت است.

به تصویر زیر دقت کنید:

مقایسه بلاگ و وب‌سایت
وبلاگ جزیی از وب سایت است

بدین ترتیب بلاگ نوعی از وب‌سایت است.

برای اینکه راحت‌تر این موضوع را درک کنید باید نگاهی عمیق‌تر به این مسئله بیاندازیم:

وب‌سایت چیست؟

اگر مرورگر خود را باز کنید و نام یک سایت همراه با اکستنش آن (مثلا com) را وارد کنید به یک وب‌سایت خواهید رسید. در واقع گشت‌گذار در مرورگر شما را به وب‌سایت‌های مختلف می‌رساند. این امر بدان معناست که گوگل، فیسبوک و حتی یوتیوب نیز یک وب‌سایت است.

وب‌سایت‌ها با نام دامنه و آدرس اینترنتی خود مشخص می‌شوند. به عنوان مثال آدرس اینترنتی فیسبوک Facebook.com است. و سایت‌های دیگر هم همینطور آدرس مخصوص خود را دارند.

اما با این اوصاف، به طور خاص، تفاوت بین بلاگ و وبسایت چیست؟ در ادامه به مقایسه بلاگ و وب‌سایت می پردازیم.

همانطور که گفتیم بلاگ نیز نوعی وب‌سایت است ولی با این حال می‌توان با یک مثال این موضوع را روشن‌تر کرد. این نسبت مانند نسبت اتوموبیل و اتوموبیل مسابقه‌ای است. همه اتوموبیل‌ها ۴ چرخ و موتور دارند. ولی هدف ماشین مسابقه‌ای خاص‌تر است و این اتوموبیل‌ها برای کار خاصی ساخته شده‌اند.

بلاگ چیست؟

بلاگ نوعی وب‌سایت است که تمرکز اصلی آن بر نمایش و ارائه مقالات خاصی است که مقاله یا پست بلاگ نامیده می‌شوند. همچنین این مقالات در صفحه اصلی بلاگ به ترتیب جدید به قدیم و پشت سر هم نمایش داده می‌شوند.

با اینکه شاید در ابتدا کمی پیچیده به نظر برسد ولی ایده بلاگ در عمل خیلی ساده است. هدف بلاگ این است: هرکس که وارد سایت شد آخرین مقاله بلاگ که در بالای صفحه اصلی قرار دارد را ببیند.

در تصویر زیر می‌بینیم که این مقالات چطور دیده می‌شوند:

شخصی که یک بلاگ -چه بلاگ شخصی چه بلاگی برای یک کسب‌وکار- ایجاد می‌کند می‌تواند داستان‌ها، اخبار و مقالات مرتبط با آن مقطع زمانی را منتشر کند.

همچنین بلاگ‌ها غالبا مبتنی بر مقالات متنی هستند. یعنی بیشتر بر مقالات متنی تمرکز دارند و نه محتوای بصری مانند تصویر و…

بلاگ‌ها معمولا با یک CMS یا سیستم مدیریت محتوا ایجاد می‌شوند. سیستم مدیریت محتوا ابزاری است که شما را قادر می‌کند تا مانند نرم‌افزار ورد یا گوگل داکز به ویرایش محتوای مقالات خود بپردازید. سیستم مدیریت محتوا به شما کمک می‌کند تا به راحتی محتوای خود را مدیریت کنید بدون اینکه نیاز به دانشی در مورد توسعه وب یا برنامه‌نویسی داشته باشید.

از سوی دیگر اگر به وب‌سایت‌های عمومی نگاهی بیندازیم متوجه می‌شویم که این مشخصات در وب‌سایت‌ها وجود ندارد. وب‌سایت‌ها می‌توانند محتوای خود را به هر روشی ارائه کنند. محتوا می‌تواند متن، تصویر، ویدئو، محصولاتی در یک فروشگاه آنلاین و هر چیز دیگری باشد. وب‌سایت‌ها هم می‌توانند از سیستم‌های مدیریت محتوا استفاده کنند و هم از فایل‌های HTML و…که توسط یک توسعه دهنده وب ایجاد شده است.

با توجه به این موارد بیایید به این سوال پاسخ  دهیم:

چگونه تشخیص دهیم که به یک بلاگ نیاز داریم یا یک وب‌سایت؟

قبل از اینکه مستقیما به این سوال بپردازیم بیایید موضوع را از جای دیگری شروع کنیم. هم اکنون دیگر لازم نیست که خیلی به این سوال فکر کنید!

ابزارهای مدرنی که هم‌اکنون در اختیار داریم ما را قادر می‌سازد که هر دوی اینها را همزمان داشته باشیم. روش این کار این است که از یک سیستم مدیریت محتوای قوی استفاده کنیم که به ما این امکان را بدهد در بخشی از سایت خود بلاگ هم داشته باشیم. بنابراین شما یک وب‌سایت خواهید داشت که یک بلاگ درونی هم دارد.

به عنوان مثال قدرتمندترین و محبوب‌ترین سیستم مدیریت محتوا یعنی وردپرس، این ویژگی‌ها را دارد:

  • وردپرس رایگان و متن باز است. و حتی برای مبتدیان نیز به راحتی قابل استفاده است.
  • وردپرس در اصل موتور راه‌ اندازی بلاگ بوده است و با این عنوان شروع کرده است. ولی با این حال در طی سال‌ها تکامل یافته است.
  • با وردپرس می‌توان سایت‌های مختلفی ایجاد کرد که درون خود بلاگ هم داشته باشند.
  • تا این زمان ۳۰ درصد سایت‌های دنیا با وردپرس طراحی شده‌اند. بله حقیقت دارد و از هر سه سایت، یک سایت با وردپرس طراحی شده است.

جمع‌بندی: پس مسئله دیگر انتخاب بین وب‌سایت و بلاگ نیست. بلکه در عوض باید سایت خود را با وردپرس بسازید و سپس تصمیم بگیرید که درون این سایت، بلاگ داشته باشید یا خیر. و این بهترین راه حل است.

به هرحال اگر فکر می‌کنید هیچ‌گاه به یک بلاگ احتیاج ندارید، راه‌های دیگری هم غیر از وردپرس برای طراحی یک سایت وجود دارد.

آیا می‌توانم از بلاگ یا وب‌سایت برای کسب‌وکار خود استفاده کنم؟

اگر قصد راه‌اندازی یک کسب‌وکار اینترنتی را دارید، سوال‌ها در مورد بلاگ یا وب‌سایت کمی عمیق‌تر می‌شود. به شما پیشنهاد می کنیم که سری به مقاله ی علت نیاز کسب و کارها به وب سایت نیز بزنید.

تجربه ما ثابت کرده است که وجود بلاگ‌ به طرز شگفت‌انگیزی برای کسب‌وکار اینترنتی موثر است.

  • سایت معتبر هاب اسپات گزارش می‌دهد که کسب‌وکارهایی که بلاگ دارند ۵۵ درصد بازدیدکننده بیشتری نسبت به وب‌سایت‌های بدون بلاگ دارند.
  • داشتن بلاگ در سایت مزایای خاصی را برای شما به ارمغان می‌آورد. موتورهای جستجو مانند گوگل عاشق بلاگ‌ها هستند. و این به این خاطر است که بلاگ‌ها نسبت به سایت‌های ایستا (که معمولا تغییری نمی‌کنند) به روزتر هستند. و همیشه محتوای جدیدی دارند که به مخاطبان ارائه کنند. و گوگل به شدت این مورد را دوست دارد!
  • هرگاه که یک مطلب جدید در سایت خود منتشر می‌کنید وردپرس به صورت اتوماتیک به گوگل اطلاع می‌دهد و گوگل را دعوت می‌کند تا مطلب جدید را ایندکس کند. اما سایت‌های استاتیک این مزیت را ندارند.
  • همچنین داشتن بلاگ به شما کمک می‌کنند تا بتوانید راحت‌تر کسب‌وکار خود را در شبکه‌های اجتماعی ترویج کنید. به این فکر کنید که اگر یک سایت ایستا و بدون مقاله داشته باشید،‌ چه چیزی را می‌خواهید با مخاطبان خود در شبکه‌های اجتماعی به اشتراک بگذارید؟ آیا می‌خواهید اطلاعات کسب‌وکار خود را بارها و بارها در شبکه‌های اجتماعی قرار دهید؟ با این کار مخاطبین شما به زودی خسته می‌شوند! اما بلاگ‌ها اینطور نیستند و با محتوای جدیدی که ایجاد می‌کنند همیشه خوراکی برای شبکه‌های اجتماعی دارند و چون محتوا همیشه جدید است، احتمال بیشتری دارد که مخاطبین آن را چک کنند.

تنها نقطه ضعف بلاگ‌ها این است که نیاز به شخصی دارید که این مقالات را برای شما بنویسد. بنابراین کار کردن برروی بلاگ باید به صورت مداوم صورت گیرد و باید هدف‌گذاری کنید که حداقل هر دو هفته یک مطلب جدید ایجاد و منتشر کنید. در مقابل، سایت‌های استاتیک نیاز به کار مداوم ندارند و با یک بار تلاش ایجاد می‌شوند و این تنها مزیت آنها نسبت به سایت‌های دارای بلاگ است.

آیا می‌توانم با سایت یا بلاگ خود درآمد داشته باشم؟

آیا می‌توانم با سایت یا بلاگ خود درآمد داشته باشم؟
High angle view of businessman taking dollars from a laptop screen.

در یک کلمه، بله!

راه‌های متعددی وجود دارد که می‌توانید از طریق آن، از سایت یا بلاگ خود کسب درآمد کنید. در مقاله ی ۳۳ روش برای کسب درآمد از سایت یا وبلاگ تمامی این راه ها را به شما عزیزان معرفی کرده ایم.

با این حال در زیر چند نمونه از روش‌هایی که می‌توانید از سایت خود درآمد داشته باشید را با هم مرور می‌کنیم:

  • جایی در سایت خود را به تبلیغات اختصاص دهید و آن را به دیگران اجاره دهید. (معمولا اینکار با ادسنس گوگل انجام می‌شود)
  • دریافت کمک مالی از مخاطبین.
  • محصولات دیگران را ترویج کنید و از فروش آنها پورسانت دریافت کنید.
  • محصولات خود را بفروشید.

حال که بحث فروش محصولات شد این سوال پیش می‌آید:

آیا می‌توانم در سایت یا بلاگ خود فروش داشته باشم؟

همانطور که قبلا گفتیم با استفاده از سیستم مدیریت محتوای وردپرس می‌توانید که هر نوع سایت یا بلاگی که تصور می‌کنید را ایجاد کنید. و این شامل سایت‌های فروشگاهی هم می‌شود!

پس جواب سوال بالا مثبت است. می‌توانید بر روی سایت یا بلاگ خود فروش هم داشته باشید.

  • اگر سایت یا بلاگ خود را با وردپرس ایجاد کرده‌اید. با نصب افزونه ووکامرس می‌توانید سایت خود را به یک فروشگاه آنلاین تبدیل کنید.
  • برخی روش‌های دیگر ایجاد سایت، قابلیت ایجاد فروشگاه را ندارند. باید دقت کنید کدام روش طراحی سایت را انتخاب می‌کنید.

آیا می‌توانم خودم سایت یا وبلاگ ایجاد کنم؟

جواب این سوال هم مثبت است.

شما می‌توانید بلاگ یا سایت خود را با پلتفرمی مثل وردپرس طراحی کنید و نیاز به تخصص و مهارت خاصی هم ندارید.

ساخت یک سایت یا بلاگ چقدر هزینه دارد؟

این که طراحی سایت یا بلاگ چقدر هزینه دارد بستگی به این دارد که از چه پلتفرمی برای ایجاد آن استفاده کنید.

اگر قصد دارید با وردپرس سایت خود را ایجاد کنید،‌ قبل از شروع، به یک دامنه و هاست نیاز دارید. اگر ساده بخواهیم بگوییم هاست جایی است که سایت یا بلاگ شما در آنجا میزبانی می‌شود(و مطالب شما آنجا قرار می‌گیرد) و دامنه آدرس سایت شما در وب است.

اگر قبلا از این موارد استفاده نکرده‌اید از این نام‌ها نترسید. کار کردن با دامنه و هاست بسیار ساده است. به عنوان مثال خرید هاست از سایت یک شرکت به این سادگی است که فقط ثبت‌نام کنید و پول آن را پرداخت کنید.

خرید دامنه هم به همین سادگی است. برخی شرکت‌ها خودشان وردپرس را هم برایتان نصب می‌کنند و شما فقط باید تنظیمات آن را انجام دهید و قالب مد نظر خود را نصب کنید تا ظاهر سایت به شکلی که می‌خواهید تغییر کند.

اگر از روشی غیر از وردپرس استفاده می‌کنید نیز به این موارد نیاز دارید و البته با توجه به پلتفرمی که استفاده می‌کنید ممکن است هزینه‌های شما متغیر باشد. در بیشتر موارد استفاده از وردپرس از همه موارد دیگر ارزان‌تر است.

آیا می‌توانم سایت خود را درآینده توسعه دهم؟

احتمالا خیلی به توسعه سایت خود فکر می‌کنید، به خصوص اگر می‌خواهید سایت را با اهداف فروش ایجاد کنید. خبر خوب این است که پلتفرم‌های با کیفیت طراحی سایت هیچ مانعی برای توسعه سایت پیش پای شما قرار نمی‌دهند.

به عنوان مثال وردپرس توسط برندهای بزرگی مانند BBC  و Wired استفاده می‌شود. بنابراین اگر وردپرس توانایی سرویس دادن به این برندها را دارد پس قادر خواهد بود که نیازهای شما را هم برطرف کند.

فقط به خاطر داشته باشید اگر بازدیدکنندگان شما زیاد شد باید هاست خود را ارتقا دهید تا بتواند از عهده بازدیدکنندگان زیاد برآید.

با انجام این کار همچنین مطمئن خواهید شد که می‌توانید هرچقدر که مایل بودید مطلب و محصول به سایت خود اضافه کنید بدون اینکه با مشکلی مواجه شوید.

همچنین ایده خوبی است که به سایت خود یک فروم یا انجمن گفت‌وگو نیز اضافه کنید تا مخاطبین را ترغیب به تعامل کنید و مخاطبین وفاداری ایجاد کنید.

سخن پایانی مقایسه بلاگ و وب‌سایت

امیدوارم که این مقاله برای شما مفید بوده باشد و پرسش ابتدای این مقاله را به خوبی برای شما پاسخ گفته باشیم. اگر مالک یک کسب‌وکار هستید، حضور در دنیای آنلاین بسیار ضروری است. البته که داشتن یک سایت می‌تواند برای برخی فقط یک سرگرمی باشد.