رتبه بندی الکسا و تاثیر آن در رشد کسب و کارهای آنلاین
24
آوریل

رتبه بندی الکسا و تاثیر آن در رشد کسب و کارهای آنلاین

شرکت الکسا با آنالیز و بررسی ترافیک وب، آمار دقیقی  از بازدید وب سایت های اینترنتی ارائه می دهد. همچنین امکاناتی را در دسترس کاربران می گذارد تا با استفاده از آن بتوانند بازاریابی اینترنتی انجام دهند و وضعیت وب سایت خود را از نظر کلمات کلیدی، سئو و بسیاری موارد دیگر بررسی کنند. در این نوشتار می خواهیم ببینیم رتبه بندی الکسا چیست و چگونه الکسا به سایت شما امتیاز می دهد. از سوی دیگر آیا این رتبه اهمیتی دارد یا خیر؟

رتبه بندی الکسا چیست و چگونه تعیین می شود؟

برای رتبه بندی دقیق الکسا که از زمان ایجاد آن دائما در حال تحول بوده، از کاربران وب سایت ها و نظرات آن ها استفاده می شود. در گذشته به این دلیل که الکسا اطلاعات آماری خود را از نوار ابزار به دست می آورد، رتبه ی جالبی نداشت. این روش دارای اشکالات فراوانی بود و به غیر از افرادی که مدیر سایت بودند یا در قسمت های این چنینی کار می کردند،  افراد معدودی آن را نصب می کردند.

در نتیجه وجود این جامعه ی آماری نه چندان بزرگ، آمار دقیقی را ارائه نمی داد.  در حال حاضر آمار الکسا به دقت به دست می آید و عبارت به درد نخور برای این سایت صحیح نیست.

رتبه بندی الکسا چیست و چگونه تعیین می شود؟
رتبه بندی الکسا چیست و چگونه تعیین می شود؟

وقتی یک نمونه ی آماری دقیق است که  عموم افراد جامعه در آن شرکت داشته باشند. به عنوان مثال، ما در صورتی می توانیم ادعا کنیم در یک دریا ماهی های زیادی وجود دارند که تعداد زیادی از آن ها را صید کرده باشیم. این کار با گرفتن ۲ یا ۳ نوع ماهی امکان پذیر نخواهد بود.

در گذشته اگر الکسا می خواست آماری از سایت نوین گزارش دهد، عدد کوچکی را ارائه می داد که به دلیل وجود کاربران کم در آن، این آمار اشتباه بود. در سال ۲۰۰۸، الکسا دست به کار شد و آمار های خود را با استفاده از نوار ابزار، افزونه و پلاگین های متعدد گسترش داد.

 در حال حاضر در  الکسا ربات هایی وجود دارند که لینک های وب سایت های مختلف را به دقت تجزیه و تحلیل می کنند. گاهی اوقات نیز الکسا اطلاعاتی را لازم دارد و آن ها را از طریق سرویس دهنده ها به دست می آورد. وب سایت ها می توانند با نصب  اسکریپ الکسا،  از بررسی داده های خود و مقایسه ی آن ها با وب سایت های دیگر، اطلاعات دقیقی را به دست بیاورند.

 محاسبه رتبه هر وبسایت  از چه طریقی امکان پذیر است؟

برای به دست آوردن رتبه ی دقیق یک وب سایت، باید تعداد بازدید کننده ی یونیک و همچنین تعداد دقیق بازدید صفحه ی مورد نظر را در طول ۹۰ روز بررسی کرد. در واقع تعداد کاربرانی که در طول ۲۴ ساعت از یک وب سایت دیدن می کنند، کاربران یونیک یا منحصر به فردی هستند که با استفاده از آن ها آمار دقیقی توسط الکسا تهیه می شود.

 لازم است بدانید که بازدید یک وب سایت از طریق کاربرانی به دست می آید که برای مشاهده ی آن درخواست داده باشند. همچنین هر کاربر در ۲۴ ساعت، فقط می تواند یک بازدید را ثبت کند و حتی در صورتی که هزار بار هم وارد وب سایت شود، بیشتر از یک بازدید برای او ثبت نخواهد شد.

۱۷ اشتباه رایج هنگام راه‌اندازی کسب‌ و کار آنلاین

توصیه میکنیم حتما این مقاله رو مطالعه فرمایید… 🙂
رتبه الکسا
رتبه الکسا

برای به دست آوردن آمار دقیق الکسا این دو عدد را وارد فرمول ها می کنند و بعد از بررسی ، یک عدد مشخص می شود. هرچه قدر که این عدد بزرگتر باشد، وب سایت اعتبار و رتبه ی بالاتری را به خود اختصاص می دهد.

این کار هرروز تکرار می شود ولی رتبه ای که کاربران مشاهده می کنند میانگینی از ۹۰ روز مختلف می باشد. البته آمار مربوط به رتبه بندی کشور ها، هر ۳۰ روز یک بار تغییر می کند. البته لازم است بدانید که این آمارها بدون خطا نیستند و برای کاهش آن ها از شیوه های مختلف نرمال سازی استفاده می شود.

اگر یک وب سایت قصد داشته باشد تا  آمار خود را رتبه بندی کند، می تواند اسکریپت الکسا را نصب کرده و با استفاده از داده هایش از Certified بودن وب سایت مطمئن شود. منتشر شدن آمار های مربوط به این وب سایت ها توسط خود آن ها تعیین می شود.

اهمیت رتبه بندی الکسا چقدر است؟

از آنجایی که در حال حاضر، برتری وب سایت ها از طریق عدد و شاخص تعیین می شود، ارزش زیادی برای ما ندارد. البته این با وجودی است که الکسا آمار های خوبی را ارائه می دهد. همچنین مقایسه ی وب سایت ها از نظر بازدید کننده صحیح نیست. چرا که ممکن است با وجود بازدید بالا، فروش قابل توجهی نداشته باشند.

علاوه بر آن توجه به این نکته نیز ضروری است که برای داشتن آمار درست باید سایت های مشابه را با هم مقایسه کرد.