ایندکس گوگل
12
فوریه

ایندکس (index) چیست؟ چرا گوگل یک نسخه از سایت ما را کپی می کند؟

با گسترش تعداد سایت ها، کراول کردن همه سایت ها در یک لحظه برای رسیدن به نتایج دلخواه ممکن نبود. به همین دلیل موتورهای جستجو مفهوم جدیدی را معرفی کردند که امروزه آن را با نام ایندکس می شناسیم. ایندکس به موتورهای جستجو کمک می کند که راحت تر و سریع تر اطلاعات موجود را در اختیاز کاربران خود قرار دهند. از آنجایی که بحث ایندکس مطالب یکی از مهم ترین و حساس ترین مطالب در بهینه سازی موتورهای جستجو است، بر آن شدیم تا در این نوشته پارسه وب بیشتر شما را با مفهوم ایندکس آشنا کنیم.

لیست عنوان ها:

ایندکس به چه معنا است؟

هنگامی که یک سایت یا صفحه جدیدی در اینترنت منتشر می شود، موتورهای جستجو پس از کراول صفحه یک کپی از آن تهیه کرده و در دیتا سنترهای خود نگهداری می کنند. به این فرایند index گفته می شود. سپس موتورهای جستجو بر اساس الگوریتم های خود این صفحات را رتبه بندی می کنند. بنابراین قبل از اینکه جستجویی را در وب انجام دهید، موتورهای جستجو از قبل جواب شما را آماده کرده اند. برای مثال همین الان گوگل برای جستجو طراحی سایت تجهیزات پزشکی در رشت از قبل نتایج خود را آماده کرده است. بنابراین زمانی که شما این عبارت ها را جستجو می کنید، گوگل دنبال جواب برای شما نمی گردد، بلکه از قبل جواب شما را آماده کرده است.

چرا صفحات سایت باید ایندکس شوند؟

برای رسیدن به جواب این سوال بیاید فرض کنیم که ایندکسی در کار نباشد. در چنین حالتی زمانی که عبارتی را جستجو می کنید، موتورهای جستجو باید تمام صفحات موجود در اینترنت را بررسی کنند تا به جواب مطلوبی برای شما برسند. در نظر داشته باشید این جستجو با توجه به حجم داده های گسترده در اینترنت ممکن است سال ها طول بکشد. با index مطالب این زمان به چند میلی ثانیه کاهش پیدا می کند.

ایندکس گوگل 1

چطوری بفهمیم سایت ما ایندکس شده است یا خیر؟

تا زمانی که سایت یا صفحه شما در موتورهای جستجو ایندکس نشده باشد امکان کسب رتبه وجود ندارد. بنابراین لازم است به محض منتشر کردن یک صفحه از ایندکس شدن آن مطمئن شویم. برای اطمینان از ایندکس شدن یک سایت چندین روش وجود دارد:

1- صفحه نتایج گوگل

اگر سایت شما در صفحه نتایج گوگل نمایش داده می شود و دارای رتبه هستید به این معنی است که سایت شما ایندکس شده است. لازم نیست حتما در صفحه اول گوگل باشید، بلکه اگر حتی محتوای شما در صفحه 10 گوگل هم باشد به این معنا است که صفحه شما index شده است.

2- بخش coverage در سرچ کنسول

در قسمت index بخش coverage سرچ کنسول به راحتی می توانید صفحات سایتتون که توسط گوگل شناسایی شده اند را پیدا کنید. با این کار می توانید بفهمید که گوگل کدام یک از صفحات سایت شما را ایندکس کرده است و کدام ها هنوز توسط گوگل شناسایی نشده اند.

3- url inspection

سرچ کنسل یک بخش مجزا دارد که به کمک آن به راحتی می توانید بررسی کنید که آیا صفحه شما شده است یا خیر. برای این کار کافی است که در آدرس مورد نظر را در بالا صفحه در بخش url inspection وارد کنید. در واقع به کمک این ابزار از گوگل می خواهید که صفحه شما را ایندکس کند. چنانچه صفحه شما ایندکس شده باشد، به شما اطلاع می دهد و چنانچه index نشده باشد به راحتی می توانید از گوگل بخواهید که صفحه را برای شما ایندکس کند.

مطلب مرتبط: معرفی گوگل سرچ کنسول

4- site: azmayesh

اگر سایت خود را در سرچ کنسول ثبت نکرده اید یا به آن دسترسی ندارید به راحتی می توانید عبارت site: azmayesh را در گوگل سرچ کنید. به جای عبارت azmayesh آدرس سایت یا صفحه خودتان را وارد کنید. برای مثال ما می خواهیم ببینیم آیا صفحه طراحی سایت ما در گوگل ایندکس شده است یا خیر؟ برای این کار عبارت زیر را در گوگل جستجو می کنیم:

site: https://parsehweb.com/سفارش-طراحی-سایت-web-design-order/

آیا همه صفحات سایت باید ایندکس شوند؟

خیر نیازی نیست همه صفحات سایت ما index شوند و در برخی از موارد خودمان از گوگل می خواهیم که سایت ما را ایندکس نکند. این مورد بیشتر برای صفحاتی که اطلاعات کاربران در آن ها قرار دارد مورد استفاده قرار می گیرد. فرض کنید که یک فروشگاه اینترنتی دارید که در سبد خرید و صفحه کاربری اطلاعات شخصی و بانکی افراد قرار می گیرد. شما لازم است که این صفحات را از دسترس گوگل خارج کنید. چرا که در صورتی که موتورهای جستجو به این اطلاعات دسترسی پیدا کنند، مثل این است که همه افراد به این اطلاعات دسترسی پیدا کرده باشند.

چرا سایت ما index نمی شود؟

دلایل زیادی وجود دارد که باعث می شوند که سایت ما توسط گوگل ایندکس نشود:

1- سایت جدید

اگر به تازگی سایت خود را راه اندازی کرده اید باید چندین ماه به صورت مداوم به فعالیت بپردازید تا گوگل شما را شناسایی کند و برای شما اعتبار قائل شود. بنابراین اگر سایت شما جدیدا تاسیس شده است و هنوز توسط گوگل شناسایی نشده است ناامید نشوید و به صورت مرتب به فعالیت خودتان ادامه دهید.

ایندکس گوگل 2

2- استفاده از رمز عبور

صفحات یا وبسایت هایی که برای ورود اعضا از آن ها رمز عبور درخواست می کنند، توسط موتورهای جستجو دنبال نمی شوند. در چنین شرایطی به خاطر امنیت کاربران و حفظ حریم شخصی آن ها لازم است که از گوگل بخواهیم این صفحات را در نتایج خود به کاربران نمایش ندهد.

3- مشکل در کراول کردن

موتورهای جستجو یک سری ربات دارند که سایت های مختلف را کراول می کنند و به کمک آن ها ابتدا سایت را ایندکس کرده و سپس آن ها را دسته بندی می کنند. بنابراین چنانچه در سایت شما مشکلی وجود داشته باشد که به کراول های موتورهای جستجو اجازه ندهند سایت شما را بازدید کنند، صفحات شما هم index نخواهند شد.

4- فایل robots.txt

هر سایتی می تواند دسترسی موتورهای جستجو به سایت خود را ببند. در چنین حالتی هیچکدام از موتورهای جستجو صفحات سایت شما را بررسی نکرده آن را به کاربران نمایش نخواهند داد. برای قطع دسترسی گوگل به سایت خودتان باید از فایل robots.tet استفاده کنید.

در این نوشته پارسه وبه به برسی ایندکس گوگل و دلایل و موانع آن پرداختیم. امیدواریم اطلاعات مفیدی را در اختیازر شما قرار داده باشیم.